SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Rottne H8D

28 inlägg 32277 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne H8D  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#454418 Idag släpper Rottne information om uppföljaren till Rottne H8b - H8d.
Största nyheterna verkar vara att H8d får en steg4 dieselmotor med AdBlue (därför slutar modellnamnet på "D") samt att den från fabrik kan levereras med antingen Rottnes egna EGS406 alt Log Max 3000.

Transmissionen verkar också fått en uppdatering med antispinn och hydraulik har fått ändrad slangdragning. Detta gäller också kranen som förutom ny belysning fått nya cylindrar och annan slangdragning.

Uppdatering 20 juni 2017 (nedan)

På Elmia Wood visades Rottne H8d för första gången. Skogsforum fick en genomgång av den uppdaterade skördaren av Pär Karlsson på Rottne som varit med och konstruerat H8d.

Video finns nedan, tyvärr var vädret riktigt dåligt när jag var i Rottnes monter, det blir lite skakigt och dåligt ljud bitvis, hoppas dock det funkar.

En stor nyhet med H8d är transmissionen. Här har Rottne bytt ut pumpar, block och hjulmotorer. Bosch Rexroth har nu fått förtroendet för både hjulmotorer och hydraulpumpar (både transmissionspump och arbetspump).
Tidigare hade också H8 två hydraulsystem, ett för transmission och ett för arbetshydraulik. Så är inte fallet med H8d så från och med nu finns bara en tank som försörjer båda systemen. Som tidigare nämnts så har även pumparna vuxit lite i kapacitet.

De nya hjulmotorerna ser både större och rejälare ut än föregångarna. Den markant ökade dragkraften stämmer för övrigt och det syns nästan när man ser hjulmotorerna. Troligtvis väger dessa motorer ansenligt mer än föregångarna, men det är å andra sidan “vikt på rätt ställe” och kanske minimerar det behovet av vätska i hjulen?
Förutom hydraulslangar finns nu också el neddraget i pendelarmarna. De nya hjulmotorerna är nu “smarta” och skickar numera kontinuerligt data om varvtal, riktning och moment till maskindatorn. Här ligger nog den stora nyheten som Rottne kallar antispinn. Varje hjulmotor kan nu få sin dedikerade olja efter behov och det är givarna i hjulmotorn som talar om detta för datorn som sedan styr transmissionspumpen med ventilpaket.

Det ska bli spännande att se hur förarna kommer ta emot detta nya system. Troligtvis blir det positivt. Jag hoppas också att vi kan testköra H8d framöver och uppdatera här i tråden. På mässan träffade jag två garvade H8 förare och vi kom in på nya H8d. Skämtsamt sa en av dem att det blir status quo med den nya; den gamla kunde man inte backa med, men man såg bakåt - den nya kan man backa med, men inte se bakåt.
Skämtet syftade på att transmissionen nu är fixad (främst H8a kunde i vissa lägen vara knepig att backa med), men i stället har den steg 4 motor och så hög motorhuv så man inte ser vart man backar.

Skämt å sido så kan det finnas lite bakom påståendet. Rottne har satt in en fast skärm för backkamera och har nu två kameror som man kan alternera mellan. Troligtvis är dock detta inget stort problem, man vänjer sig troligtvis och skillnaden är inte så stor som man kan tro.

Motorn är som sagt ny i H8d, det stora är som tidigare skrivits om att det är en dieselmotor som klarar emissionskraven enligt Euro/mot 4 (steg 4, FT4 i USA). Det blir mer delar i och med detta och den tar som sagt större utrymme. Här tycker jag ändå att Rottne fixat till det bra. Den nya motorn har också AdBlue (urea) för att klara emissionskraven. Påfyllning och tank finns i bakre högra hörnet av skördaren, systemet får samsas med stubbehandlingsenheten som också sitter där (där batterierna tidigare satt).

Motordelen har nu en motorhuv som är elstyrd. Tidigare var den delad och hydraultanken var elstyrd och motorhuven mekanisk, nu är motorhuven en enhet.

Nya H8:an har nu fått snabbkontakt för batteriladdning/startkablar. Uttaget sitter tillsammans med släpvagnskontakt i vänstra bakre hörnet av skördaren (där verktygslådan tidigare var). Här finns också numera huvudströmbrytaren.

Verktygslådan sitter nu ovanför hydraulpumparna i motorrummet. Här tror jag faktiskt Rottne får hitta på en annan lösning framöver, verktygslådan är av öppen modell och det är lätt att överfylla den med verktyg. Lägger man en liten slägga i toppen så är det lätt att den ramlar ner över pumparna om man kör ex ner för ett klippsteg. Då vet man inte vad som kan hända.

Hytten har samma uppbyggnad som tidigare men med några mindre ändringar. Numer finns insteg även på höger sida. Troligtvis är detta för att få en plattform att stå på när utför olika typer av service på skördaren. Vattenpåfyllningen sitter på höger sida intill det nya insteget och vattentanken är integrerad i främre ramen. Den har troligtvis fått tagit över platsen som den främre dieseltanken tidigare hade. Numer har Rottne enbart diesel i bakre ramen och övertankning behövs inte längre. Bränsletanken är nu också utformad så man kan köra riktigt brant uppåt och neråt utan att man riskerar att få bränslelarm eller i värsta fall att bränslepumpen suger luft.

Dasa Forester kom annars i H8b och den sitter också i H8d. Skärmen för maskindatorn är bort och maskindatan är nu integrerad i apteringsskärmen. Nyckellåset är också utbytt mot startknapp.
Ingen ändringar på paletterna, det är samma som förr med minispakar från Sakae.

Kranen RK50 har fått en liten uppgradering. Det kraftigare vridhuset som introducerades på H8b finns också på H8d. Sedan har kranbelysningen flyttats till knät på kranen och slanginfästningen i kranspetsen (vi kallar den älgläppen) har gjorts om. Belysningen är som sagt borta och konstruktionen är helt ny och ser nu rejälare ut. Denna del får otroligt mycket stryk under arbete och jag har personligen varit med och svetsat denna flera gånger. Nu ser det ut som den kommer hålla mycket bättre.

Rottnes egna aggregat för H8, EGS 400 har också uppgraderats och heter nu EGS 406. Nya cylindrar för kvistknivar och förändrad slangdragning mm är några av nyheterna. Annars är den stora nyheten att Rottne nu erbjuder Log Max 3000T som alternativt skördaraggregat på Rottne H8.

Det ska blir riktigt spännande att följa Rottne H8d när den kommer ut i skogen. Den verkar helt klart bli både starkare, snålare och mer kompetent. Å andra sidan har den ökat i vikt och vuxit i utrymme på vissa ställen. Intressant som sagt!

Video från genomgången i Rottnes monter




- Rottne H8D har ärvt sina unika terrängegenskaper från sin föregångare, men är kompletterad med flera viktiga uppdateringar, säger Ronny Östling, kommunikationsansvarig på Rottne Industri. Den kombinerar sin litenhet och smidighet med samma avancerade teknik som våra större modeller.
Rottne H8 D har ett smalt och kompakt chassi med pendelarmsystem som ger maskinen unika terrängegenskaper. De fyra hjularmarna har stora pendelutslag som kan jämna ut lutningar både i längd- och sidled. Det ger större markfrigång och gör det lätt att arbeta inne i bestånden, i brant och besvärlig terräng vilket minskar risken för skador på bestående skog. Utrymmesbehovet minimeras och viktfördelningen förbättras så upparbetning kan ske på full räckvidd även åt sidan med full stabilitet.
Rottne H8D steglösa transmission med automatisk antispinn ger en smidig körupplevelse med maximal dragkraft och kontakt med underlaget.
– Det är en helt ny basmaskin jämfört med H8B. Allt är nytt eller omarbetat, bland annat transmissionen och motorutrymmet där det nu sitter en FT4-motor. Dessutom är hydraulsystem och slangdragning till stora delar omarbetad. Motorrummet och kylningen är nära besläktad med F11 D och ett stort lyft jämfört med föregående maskin, säger Christian Ohlin, konstruktionschef på Rottne Industri.

Rottne H8D premiärvisas på Elmia Wood-mässan i juni. De första maskinerna beräknas gå ut till kund under första kvartalet 2018.

Om Rottne H8D
• FT4-motor som kräver endast 2-3 procents inblandning av Adblue
• Pendelarmar på alla fyra hjulen
• Steglös transmission med antispinn
• Uppdaterat hydraulsystem och omarbetad slangdragning
• Steglös transmission med antispinn
• Endast 205 cm bred
• Elmanövrerad hytt-tilt och motorhuv
• Större bränsletank och stor vattentank för stubbehandling
• Förstärkt kran med uppdaterad belysning och slangdragning
• Två aggregat: Rottne  EGS406 och Log Max 3000
• Utrustad med backkamera
• Låg bränsleförbrukning
• Nya cylindrar på kran och aggregat




   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#454422 Här kommer det lite mer bilder.
Det kommer mer ingående text om vad som uppdaterats inom kort också. Färgen på ramen är numer i den nya gråa färgen som F11 var först ut med.

Huven, eller bakdelen på traktorn har blivit högre, det verkar bli så med FT4 motorerna helt enkelt. Positivt annars verkar vara att H8D inte växt på varken längden eller bredden. Rottne H8D är 2,05 m bred i smalast utförande, 2,2 m bred med 600 däck (som H8B).

Motorn är som sagt en steg 4 från John Deere (JD 4045 HFC09 Power Tech Plus PSS Final Tier 4 (FT4)) och effekten har ökat med dryg 7%, nu till 125 kW.
Vikten på skördaren har ökat 16,6% och är nu 10,2 ton (8,55 ton på H8b), troligtvis ligger en del i nya motorn som väger mer, kanske har de också förstärkt ram/kran på vissa ställen.

Hydralkapaciteten för arbetshydrauliken har ökat drygt 6%, nu maxar den på 245 minutliter mot tidigare 230 l/min.

Dragkraften i transmission verkar ha ökat rejält, upp 46% enligt Rottne. H8b hade 73 kN i dragkraft, H8D har 137 kN.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#454423 Måttskiss H8D:
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

källshult  
#454424 Det är ju lite intressant min lille bror jobbar på rottne som montör och bygger h11 och han har inte fått set den

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454455 Synd att den blivit tyngre. Känns som att hjulen ser lite låga ut. Skulle vilja ha högre hjul, större svängvinkel och ett kesla 18rh2 aggregat.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

bodaedet  
#454469
samuel skrev:Synd att den blivit tyngre. Känns som att hjulen ser lite låga ut. Skulle vilja ha högre hjul, större svängvinkel och ett kesla 18rh2 aggregat.


Ser ut som det är 500 hjul på bilderna, med 600 blir det högre men bredare.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

rocky  
#454471 Känns som en bra byggnation vad man kan se från korten[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454483 Kan undra hur sikten är bakåt med den stora motorhuven. Får hoppas att de släpper ut några demo maskiner efter elmia mässan. Så man kan prova. Nu när maskinen har blivit tyngre så är det nog bara 600 hjul som gäller. Jag har 500 på min idag och vill inte att den ska väga mer.
Ska bli intressant med den nya transmissionen.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#454492
källshult skrev:Det är ju lite intressant min lille bror jobbar på rottne som montör och bygger h11 och han har inte fått set den


Ja, är inte detta i lite sann Rottne-anda?
De brukar vara bra på att hålla saker hemliga om man ser tillbaka i tiden, ex H10 (som blev H11) och H21d mfl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#454493 Jag tror också att 600 hjul blir typ standard om det inte redan är det nästan?
Sikten bakåt kommer nog att bli sämre, det ska bli intressant att se vad det sägs om detta när den kommer ut i skogarna, det är ju lite känsligt vid ex omtag vid stråkkörning.

Annars ska det bli spännande att kolla mer på transmissionen, den verkar fått nya hjulmotorer om man kollar noga på bilderna och dragkraften kommer ju öka något enormt. Får den också då ett antispinnsystem som funkar så är nog "brunsthålen" ett minne blott kanske... :lol:

Klarar den också LM 3000T med truecut och flerträd på drygt 7m så kommer den bli intressant med tanke på lite mer effekt och oljeflöde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454496
Fredrik Reuter skrev:
källshult skrev:Det är ju lite intressant min lille bror jobbar på rottne som montör och bygger h11 och han har inte fått set den


Ja, är inte detta i lite sann Rottne-anda?
De brukar vara bra på att hålla saker hemliga om man ser tillbaka i tiden, ex H10 (som blev H11) och H21d mfl.


Huskvarna var lika dant. När dom tog fram nya kedjan. När jag var på studiebesök på fabriken. Så sa guiden att det var ett fåtal som fick jobba med den. Sedan var det locket på. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Ole P. S.  
#455486 Ser ut som en veldig fin maskin!

Er det noen som vet hvordan H8'an ligger an med tanke på pris sammelignet med andre hogstmaskiner laget for gallring. T. ex, Komatsu 901 med S82, eller en Eco-Log 560?

Er det ca. samme pris eller ligger H8'an litt under de andre i pris med tanke på størrelsen på maskinen?

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D

Klingstedt  
#455939 Vilket aggerigat ska man ha då ? Logmax eller Rottne.
130 000kr mer för ett logmax.
Men Rottnes aggerigatet ser ju lite bättre nu efter 20års förbättringar.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Ole P. S.  
#455942
Klingstedt skrev:Vilket aggerigat ska man ha då ? Logmax eller Rottne.
130 000kr mer för ett logmax.
Men Rottnes aggerigatet ser ju lite bättre nu efter 20års förbättringar.


Kjører selv en Rottne H8, 2010mod. Og er veldig fornøyd med Rottne aggregatet på min, og regner med at det sikkert er gjort forbedringer på det nye. Har ikke prøvd logmax så kan ikke uttale meg om det, men har jo hørt veldig mye bra om deres aggregat også. Og de har vel 10.000t garanti på alt av slanger på innsiden av aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458705 Nå hur tycker ni om den nya h8d?
Tycker att det är synd att de har blivit så mycket dyrare än vad förra modellen kostade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).