Vedmaskiner, flishuggar

okonventionell vedprocessor

19 inlägg 15751 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

okonventionell vedprocessor

halt  
#453378 Hallåj här är mitt smått tokiga vedprocessorbygge. Tanken är att det ska bli en stationär helautomatisk analog vedprocessor med lite blandad trä och stålkonstruktion (mest för bygga trä är rätt kul och billigt). Tänkte försöka använda klassisk hederlig mekanik i 1800s anda till de flesta funktionerna för utom klyven och sågen då.. eftersom det är så kul att titta på saker som rör på sig. :grin:

Möjligen att jag lägger till ett arduino-baserat kontrollsystem för att hålla koll så att maskinen sköter sig och håller cykeltider och sånt.. så att jag kan dricka min öl utan att bli störd i onödan när jag klyver min ved :lol:
Men som vanligt när man bygger något brukar man ju behöva bygga typ 3-4 versioner innan man blir helt nöjd. så det kanske är lite mycket att hoppas på att lyckas bli nöjd på första försöket.. men jag tänker iallafall göra ett tappert försök :d

Just nu håller jag på att luska ut vilken typ av såglösning jag ska ha. Det lutar åt direktdriven 2870rpm 3kw elmotor med stort drev för att få ca 22.5 m/s kedjehastighet och dubbla svärd. lite ekonomi har som vanligt betydelse här, men det måste ju uppfylla kravet på pålitlighet så jag kan dricka min öl ifred...

Här är några maskiner som kör med liknande lösning, och de verkar ju fått det att funka hyfsat..





Har nu mailat dessa 3 företagen och kollat om de säljer sågdelen separat (motor, drev, svärd, kedja och oljepump) och till vettigt pris, annars får jag väl göra det själv den trassliga vägen..
Nån som har erfarenhet av denna lösning får gärna hojta till hur ni upplever tillförlitlighet och drift på dessa :!:

Till klyv köpte jag en på blocket som jag inte vet hur mycket den trycker med men den har 4kw elmotor till hydrauliken och höj och sänkbar 4 kniv. Nån som har en gissning på hur många ton den kan tänkas trycka med och hur mycket problem det kan tänkas vara att klyva grova klunsar och kvistar och sånt jobbigt i 4 delar med denna setuppen..? (bifogar en bild på hydraulikpumpen ...om nu någon kunnig som orkat läsa såhär långt förstår sig på hydraulmotorer)

Till frammatningen har jag en ränna på lite drygt 3 m då jag bara ska klyva för husbehov och brukar köra hem 2-2,5m bitar i skopan.
Frammataren består av en lång 420 kedja med 2 "stocktryckarpinnar" som är även tänkt att vara själva hjärtat för alla mekaniska rörelser. Frammataren är inte helt klar än sammt funktionens alla delar är inte helt färdig på ritbordet, men det kommer mer av den så småningom... Det fiffiga med denna lösning är iallafall att maskinen börjar med att kapa bort stockens udda bit för att sedan såga resten i lika långa bitar. vilket då medför större pålitlighet eftersom att den sista biten på stocken alltid blir full vedklabbelängd, och man då slipper problemet med att få maskinen att hålla i en liten stump av stocken vid sista snittet.

Sedan är det tänkt att maskinen ska "lägga" ner bitarna i klyven för att tå bort osäkerhetsfaktorn av att biten hamnar på sniskan i klyven än om de bara skulle ramlar ner.. men den delen är oxå under konstruktion på ritbordet änsålänge...

fortsättning följer nån gång... :arrow:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453396 Kul projekt!
Extra spännande när du bygger i trä.
Varför två sågsvärd?

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453399 Det är väl en konsekvens av att det krävs en ganska stor drivkrans för att få upp tillräcklig hastighet på kedjan. Elmotorns varv är ju lägre än en motorsåg.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

totte  
#453418 Riktigt roligt och intressant! :-bd

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

halt  
#453730 Ja precis som Magnus sa så är det inte 2 svär jag är ute efter, utan bara hitta en lösning som fungerar till elmotorns varvtal. 1 svärd känns ju egentligen som en enklare och bättre lösning.
Så efter ha fått svar från företagen fick det bli Logosols variant. de var både bättre i pris och i design då de nu bara blir 1 svärd :-bd

Beställde: 1 drev med styrdiskar, 1 elmotor 4,6kw, 1 svärd på 50 cm, 2 kedjor.

Med frakt och moms hamnade det på strax under 5000kr vilket känns som en rätt bra deal med tanke på att man får ett färdigt system med anpassad motor, drev, svärd och kedja. Samt att jag vet var det finns reservdelar... Så nu kan jag koncentrera mig på att bygga konstruktionen istället...
Har ni några bra förslag på smörjlösning så är ni välkomna att hjälpa mig brainstorma lite :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

molnia  
#453771 här är en som byggt just så:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 1#p2981001
har för mig någon tillverkare av svärd som har höjre svärd, var det I den tråden jag läste det...?

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

halt  
#453774 Ja det är ett coolt bygge!. Undra hur det går för han. För visst la han väl aldrig upp något Youtube klipp på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: okonventionell vedprocessor

JoTh  
#453920 Till din fundering gällande sågkedjeoljesmörjningen skulle jag beställa även smörjoljepumpen från Logosol.
Då får du en anpassad pump som sitter på samma drivaxel.
De har en variant av smörjoljepump som jag tror har sin härstamning från någon Stihl såg,
men tar du den via Logosol så är du hemma.
Den har ett avvägt deplacement till den skärutrustning du har köpt,
samt att den är justerbar inom intervallet, beroende på din aktuella svärdslängd.
Sedan är det bara att ta någon lämplig dunk och göra tank av, som du monterar ovanför sågenheten.
Ett tips är att montera en kulventil mellan tank och sågkedjeoljepump,
då dessa pumpar har en tendens att inte vara helt täta om den står en längre tid.
Där duger det med vilken 1/8" kulventil som helst.

Intressant projekt du håller på med. Snyggt och klurigt bygge. :-bd

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

halt  
#454274 Tack JoTh. Bra input! det är ju såklart den absolut den smidigaste och bästa lösningen. ...ibland är man inte helt klar i kroppen, ...dumt att göra det jobbigare för sig än nödvändigt :grin:
Så jag mailade Logosol och de skickar oljepump med tillhörande drivhjul, rem tillsammans med de andra grejerna jag beställde nu i veckan som kommer :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

halt  
#454629 Grejerna har äntligen kommit och jag har börjat cadda upp fästet. Version 1 blev helt ok men några saker behöver fixas till, så det blir en ny utskrift inatt igen.
..vill ha klart prototypen till helgen då planen är att åka till min kompis i Eskilstuna och fräsa ut fästet i aluminium. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

halt  
#455126 Helgens bygge blev bra! 8) Nu är det bara lite småfix kvar på sågen... sen blir det till att bygga vaggan.

   TS
Avatar Fallback

Re: okonventionell vedprocessor

AKKAMAAN  
#455183 Fina maskinjobb/hantverk du gör! :-bd
En grej som jag inte förstår, efter att ha sett ett otal vedprocessorer där den avkapade vedkubben faller ner "en våning" till klyven, är att inte man bygger en mekanisk anordning som drar den okapade stocken framåt när klyvningen sker. Dvs att klyvkolven drar fram stammen samtidigt som den klyver. Sågningen sker när klyven går i retur. Killen med den där Vedkombi 320 - Bala Agri AB verkar ha en separat bandtransportör för frammatning av stammen vilken skulle kunna rationaliseras bort om klyvkolven gjorde jobbet.

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

hlb  
#455185 Jag testade tekniken på min Hypro 450 XL i våras. Framdrivningen orkar med lite fart. Går inte bra om inte stammen är spikrak- Tvingar kniven i sidled. Testade ändå med olika avstånd till kniven Projektet nedlagt.

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

hlb  
#455186 Skulle nog fungera med stegmatare som inte låser positionen av stammen utan positionen bestäms av v-rännan vid kniven.

Användarvisningsbild

Re: okonventionell vedprocessor

hlb  
#455187 Om du tjänar mycket dollar på konstruktionen kan du väl bjuda på en god middag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).