Bioenergi

Grot en hälsofara

19 inlägg 8634 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grot en hälsofara

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31896 Flisning av grot kan tydligen ge upphov till allergier http://www.ja.se/nyheter/visaNyhet.asp? ... highlight=
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

per-erik  
#57257 Hej Niklas
Råkade se ditt inlägg. Men ingenting finns nu under länken. Inandning av mögel är självfallet livsfarligt och frågan är om man löst problemet med övertryck i hytterna och med riktigt bra ventilationsfilter. Jag tvivlar. Vet du om var man kan läsa om detta, eller kan du återge vad som skrevs.

Undrar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Grot en hälsofara

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57262 Hej Per-Erik!

Den aktuella sidan finns på http://www.ja.se/?p=28911&pt=105&m=3433 och handlar om boken "Mikroorganismer i arbetsmiljön" som utges av Prevent (en ideell förening inom arbetsmöljöområdet med LO, PTK och Svenskt näringsliv som huvudmän).

PS Jag har ingen direkt praktiskt erfarenhet av detta område (mer än att ha eldat med dammig flis) men jag tyckte att artikeln kunde vara intressant för forumet.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

flisshejk  
#57324 Niking skrev flisning av grot kan tydligen ge upphov till allergier. Det kan inte bara ge allergier det kan ge mögelförgiftning,etersom det är mögeln i virket som är besväret, jag har själv drabbats av detta när jag arbetade som virkesmätare på 80-talet, det här problemet gäller inte bara grothantering speciellt nå på våren när det är blöt och värmen kommer så utvecklas mögelsporerna otroligt fort även i vanligt upparbetat virke, likadant kan det det bli på hösten om det är regnigt och varmt. Det gäller att ha bra hyttventilation och filter på maskinerna, negligera aldrig problemet i värsta fall kan det leda till invaliditet på grund av lungbesvär.

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

per-erik  
#57341 Tack för tipset Niking!
Jag beställde boken idag. Tycker att det är bra att du tar upp detta ämne!

Jag har heller inte någon större egen erfarenhet av detta, men man kan ju lära sig av andra. Hörde i min ungdom talas om en person som var rätt tidigt ute med att bygga in fliseldning i sin villa. Han förvarade flisen i källaren. Blev sjuk av mögelsporer, påstod man. Cancer som han överlevde. Träffade honom för några dagar sedan och fick historien bekräftad. Men jag antar att det aldrig gått att säkerställa.

Vi byggde upp en enkel fliseldning hos mamma och jag har funderat över mögel men vi har inte haft något besvär av det, varken sett eller känt lukt, så här långt.

Personligen har jag stor respekt för allt som man kan komma att dra ned i lungorna och jag tycker att kommentaren från ”Flisshejk” är bra! Talade även med dem på Filterteknik i Kalstad idag och fick en del info om filtrering. Han ansåg att ett 3-stegsfiler är vad han vill rekommendera. Bra rening och rimlig kostnad på underhållet. Ca 13 000 kr i investering + montering.

Han berättade att frekvensen av stenlunga ökar nu igen. Trots att ”vi” vetat hur man ska bygga reningsanläggningar i 40 år, enligt honom. Men det verkar som att, vad man än funderar på, inte minst inom skogsbruket, så måste vi uppfinna hjulet igen! Förmodligen kommer vi se en stor ökning av antalet personer som insjuknar efter att ha exponerats av allt för mycket mögelsporer. I takt med att biobränslehanteringen ökar! Och bra hyttventilering är väl inte på modet just nu. I ett skogsbruk som vanligtvis bara klarar att hantera en frågeställning i taget!

Tycker som vanligt att det är korkat att inte vårda sig om personalen. Och det beror inte på att jag är humanist utan snarare ekonom. Man ska vara rädd om humankapitalet (personalen). Det är de som genererar pengar och det blir dyrt när de blir sjuka! För flera parter.

Summerar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Grot en hälsofara

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57346 Har en far som varje dag måste dra ett par drag med Pulmicort inhalator pga mögel i flis. Han fick skador av möglet som han nu får dras med livet ut.
Vi kör med ved sen det hännde.
Så det är mycke farligt.
Man ser ju när man kör ris och är å river i högarna va det kan ryka både damm mm från dom....
Det lär inte va nyttigt.

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57364 Finns det filter som klarar detta fullt ut, eller är det bästa att låta bli det helt och hållet? :P:D

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

flisshejk  
#57413 kjuge skrev finns det filter som klarar det eller är det bäst att låta bli det helt och hållet. Vi har inget val det är vad vi i framtiden måste använda för vår energiförsörjning, därför gäller det att stämma i bäcken redan nu när vi är i uppbyggnads skedet av bioenergimarknaden, om man sitter i en maskin så borde det idag vara möjligt att bättre kunna skydda sig från trädammet, men den som kör lastbil där man sitter ute på kranen och lastar är det värre för, likaså när man flisat upplag på backen för att sedan kör med flisbil som lastar med gripskopa så blir exponeringen stor för föraren, för närvarande är det någon form av andningsskydd som man kan använda för dessa som är mest exponerade, jag har samma problem som Henriks far men
kom ihåg att samma problem kan uppstå vid ved hantering. Med fliseldning finns det större möjligheter att på ett rationellt sätt
mekanisera hanteringen av flisen så att man slipper den manuella kontakten med materialet, jag eldade själv med flis i 25 år men det var inte därifrån jag fick besvären. Det är otroligt vad fort det kan bildas mögelsporer vid rätt fukthalt och temperatur tar det bara någon timme innan mögelsporer börjar frodas.

Användarvisningsbild

Re: Grot en hälsofara

Torparn79  
#57431 sitter det inte fläktar med filter på kranhytterna oxå, det kan väl kjuge eller "spindeln" svara på kanske.?
det borde ju om inte annat gå att få till så att man har samma hyttfilter på kranhytten som till skogsmaskinshytten.

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57433 Om jag förstod din fråga rätt så gäller det en kranhytt på en lastbil Torparn? I så fall så på de kranarna jag kört har det inte funnits något mer än ett grovfilter som tagit damm och grus till exempel.

Användarvisningsbild

Re: Grot en hälsofara

Torparn79  
#57436 jo, det var kranhytterna på timmerbilarna jag menade.
men borde det inte finnas "finare" filter till dom fläktpaketen då?

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57438
Torparn79 skrev:jo, det var kranhytterna på timmerbilarna jag menade.
men borde det inte finnas "finare" filter till dom fläktpaketen då?


Jo det finns det säkert, jag vet en som har en lastbilstugg på en stor trailer här, och han har ju en massa specialare på sin hytt. Så det måste ju finnas något man kan skruva på som håller ute det värsta.

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

per-erik  
#57713
Torparn79 skrev:jo, det var kranhytterna på timmerbilarna jag menade.
men borde det inte finnas "finare" filter till dom fläktpaketen då?


Som sagt, talade med Mårten, sympatiskt man, på Filterteknik i Karlstad runt ämnet. Han sa, att hans syn var, att en 3-stegsfiltrering är det optimala. Dels ger systemet nog bra filtreringsgrad. Dels är underhållskostnaden rimlig.

Enligt boken "Mikroorganismer i arbetsmiljön" kan partiklarna vara 0,002 mm. Filtrering av minst klass F 8 bör användas, enligt boken. Sen gäller det förstås att byta filter, i förhållande till förutsättningarna. (Oftare när det dammar mer). Men om jag förstått saken rätt går det att få med indikator, som ger signal om när det är dags att byta filter.

Menar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

GuranE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58020 Vi har kört med Racoon filter på våra maskiner och dom har funkat bra och dom kan även tillverka filter som passar till vilken maskin som helst bara dom får reda på vilken storlek det ska vara....

http://www.racoon.nu/index.html

/GuranE

Avatar Fallback

Re: Grot en hälsofara

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58802
Torparn79 skrev:sitter det inte fläktar med filter på kranhytterna oxå, det kan väl kjuge eller "spindeln" svara på kanske.?
det borde ju om inte annat gå att få till så att man har samma hyttfilter på kranhytten som till skogsmaskinshytten.


en mycket bra tråd av "niking" :-bd ..och som verkligen tål att diskuteras både här på forumet och i högre nivåer både bland maskin och just hytt tillverkare .. och som kjugekarlsson skrev så finns det inga filter att tala om ännu idag ... tragiskt nog så är det så ? ... allt annat har dom fått till rätt bra , men just detta med att även den som kör lastbilskran, skotare , skördare , flistugg behöver friskluft tycks mer eller mindre prioriterats bort eller lagts åt sidan redan på ritbordet ?? och det är ju egentligen en j-vla skandal om man tänker på hur många yrkesverksamma som dagligen vistas i dessa miljöer .. och lastbilar är inte mycket bättre , ... min gamla skogsjan har 2 rätt stora filter som jag sköter bytet på , men likt förbannat ser man nästan hur det dammar i hytten nu när gallringsskogen är torr som gammelsnus .... även om man är nogrann och vill hålla rent så är det i princip omöjligt .. det satans dammet kommer ... och det är nu mina damer och herrar !

vi kommer till själva poängen med mitt inlägg , .. och det är just att många tillverkare av maskiner inom just schaktentrepenader o.s.v verkligen börjat tagit tag i just förarmiljön på allvar , och dvs .. med korta ord . en hytt med ÖVERTRYCK

det är snart något som de flesta tillverkare av just entrepenadmaskiner är mer eller mindre tvingade att ha för att överhuvudtaget få sälja , och vad det gäller just hyttkomfort/ filter så tror jag att t.e.x en modern JCB hjullastare eller valfri tillverkare ligger ljusår före , i just hyttmiljö än valfri skogsmaskin , lastbilskrantillverkare ;)

summa sumarum är att vi som köper dessa maskiner ska inte nöja oss som det är utan ställa högre krav på denna punkt , :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).