Skogsnyheter

Skogsstyrelsen backar från inventeringsstoppet

4 inlägg 2552 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen backar från inventeringsstoppet

Torbjörn Johnsen  
#452451 I eftermiddag meddelar Skogsstyrelsen via pressmeddelande att man på Herman Sundqvist uppdrag nu fastställer "Åtgärdspaket rörandenyckelbiotoper i norvästra Sverige". Skogsstyrelsen skriver:

I syfte att säkerställa kunskapsinhämtande fortsätter nu Skogsstyrelsen inventering av områden med nyckelbiotopskvalitet och andra skogar med höga naturvärden i området.


Man backar med andra ord från det tidigare beslutet och viker sig för den massiva kritik som framförts från miljörrörelse, forskare och den egna organisationen.

Skogsstyrelsen fortsätter:
Parallellt förstärks arbetet med metodutveckling för målet att slutföra processen redan 2017. Under tiden avgränsas inte några nya områden som nyckelbiotoper.

Åtgärdspaketet innebär en förstärkning av arbetet i nordvästra Sverige, i linje med den fastlagda skogs- och naturvårdspolitiken. Fortsatt översiktlig inventering utan slutlig avgränsning av nyckelbiotoper syftar till att tillmötesgå dessa dubbla målsättningar i politik och lagstiftning. Styrelsen har tagit intryck av de olika synpunkter som har förts fram i frågan.


En klockren pudel från Herman.

Läs hela pressmeddelandet här:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen backar från inventeringsstoppet

Avslutat-03  
#452459 Nu övertolkar du nog. Det centrala är att inga nyckelbiotoper ska registreras och därmed ingen konflikt med FSC/PEFC.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen backar från inventeringsstoppet

Torbjörn Johnsen  
#452470 Ja, men det är knappast någon tvekan om att det här en korrigering p g a den massiva kritik som förts fram så lite pudel finns det allt i det här pressmeddelandet:

De beslut som Skogsstyrelsen fattat hittills har inte varit tillräckliga. Vi bedömer att åtgärdspaketet och den avvägning vi gör nu samtidigt gynnar flera intressen, säger ordförande Marie Larsson-Stern.


eller

– Frågan om nyckelbiotoper är viktig för många aktörer. Skogsstyrelsen borde ha varit tydligare. Jag beklagar att det har blivit så och jag borde ha samrått om planerna.
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 25 apr 2017, 22:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen backar från inventeringsstoppet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452472 Någon "klockren pudel" är det ju inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).