Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490506 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#451937 Valtras traktorer i 6000- serien är ju tämligen populära i skogskretsar och till mindre lantbruk, så en tråd där vi kan samla tips och tricks samt diverse frågor tror jag skulle vara bra.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#451939 Jag börjar med två frågor.
Efter att vi bytte den elektriska huvudströmbrytaren så tappar nu traktorn kalibrering en av hastighetsmätaren varje gång man slår av strömmen, klockan nollställs dock inte. Nån som har några idéer om vad det kan vara?

När man kör kranen så vore det skönt med intervall även på den bakre torkaren, går det att byta till likadant relä och trefunktionsknapp som det sitter till den främre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451965 Nånstans såg jag nån som satt dit ett intervallrelä från VW där de använde orginalknappen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#451974 Kult initiativ Robertberg. :-bd

Hadde vore roligt om man skrev lite vilken utrustning ni har, som er relevanta för skogen, typ Turbin, hi-shift, twin-track, skogshytt...................... tycker jag.
Har själv en 6400 00 mod. 4290 timer, med turbin och Hi-shift, men ingen twin track.
Det enda jag egentlig sakner er en el. handbroms, annars er jag stort sett nöjd som det er nu.

En bild er vel obligatorisk. :d

1492890243_20170127_134419.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Mowi850  
#451978 Bra idé robertberg. Köpte själv en valtra 6350 hitech nu i vinter en 2001. Har turbinkoppling och twintrack och den har gått ca 4250 timmar. Och det jag kört i vinter är jag mycket nöjd över vad den presterar och den känns som en bra och regällt byggd traktor som kommer funka i många år.
DSC_0470.JPG

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#451990 Tack gnisten! Ska forska vidare i detta.

Vår är ganska sparsamt utrustad, varken turbinkoppling, twintrac eller hitech. Men tack vare knappkopplingen går det att flytta sig utan att snurra runt stolen.
Bukplåtar under hela traktorn och enklare takbågar tillverkade den lokala traktorverkstan när vi köpte traktorn.

Motorsågshållare: Robertberg - Vad var det senaste ni byggde??
och bra fotsteg har jag byggt senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451994 Har en 6550 -00 som gått ca6800tim
Hitech turbinkoppling twin trac numera skogsdäck och saknar egentligen bara skogshytten.
Med hitech får man den elmanöverade handbromsen tillsammans med elstyrd fram/back

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#451997
1492896775_img_1099.jpg
1492896775_img_1099.jpg
Valmet 6800 m twin track skogsdäck . 7000 Tim funkar fint !!!

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452010 Kanske lite petig mot rubriken men Valmet 6000 är en traktorgrävare som inte har särskilt mycket gemensamt med traktorserien

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#452017 Hmm, det visste jag ju egentligen! Vad är ett lämpligare namn? 6xx0? Vill ju täcka in alla modellerna..

Ingen som har bilder att visa upp på modifikationer de gjort? Eller andra små enkla tips att föra vidare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452019 Ja de är nog de närmaste man kan komma när de snodde de gemensamma namnet till en TG

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#452030 Jag har Frameco 310 armlener och walvoil spaker och det funkar ok med fram/back spak.
Nu har jag nästan bara stolen rakt fram när jag ska ut och in av hytten, annars har jag stolen alltid lite på sned, och då pekar ju betjeningenspaken inn mellan gearspaken och hydraulikspakerna, så det funkar.
Och vil man, kan man ju slänga hela armstödet i uppfält läge vid typ vägkörning, så er de helt ur vägen.
Dock håller jag med om att motsols vändning av stolen alltid er bäst hur som helst, men det funkar even medsols, åtminstone med denna uppsats med armlen och spaker jag har (Det var egentilig det jag ville säga med detta). :smile:
Den spaken jag har svårast med er lösningspaken til stolsvängen, men den ska jag göra nåt med vid tilfelle.


1492932896_gopr0223.jpg

1492932874_gopr0216.jpg

1492932904_gopr0213.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#452366 Har monterat en backkamera fram på min valtra 6250 så man ser gafflarna bättre och en bak så man slipper vrida sig bakåt för att kolla skogsvagnen och vagnsstyret.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#453132 Funderar på en sak om PTO.
Jag har egen pump på pto, så det blir manga in och utkopplingar av pto under dagen. (typ 10-12 gånger)
Hur gör ni?? koplar ni bara ut med el brytaren, eller slår ni ifrån "växelspaken" ochså til neutral??
Och om ni koplar ifrån med endast el.brytaren, hur lenge kör ni då ???
Er det bara en säkerhetsfråga att växla til neutral, eller slits det på några lameller eller nåt, om man endast slår ifrån med el.brytaren???
Årsaken til frågan, er att växelspaken er jäkla trög, så jag misstänker att den inte blir långlivad om jag ska växla denna mellan neutral och 540E 10-12 gånger varje dag. :???:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#453133 jag använder elbrytaren för att koppla till och från. kan inte tänka mig att det ska vara skadligt i så fall skulle det stått en varning i instruktionsboken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).