Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372xpg

25 inlägg 13942 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 372xpg

Sturestelben  
#451872 Jag fick hem min nya såg igår,372xpg...
Måste säga att jag tror det är ngt fel...
Köpte den med 24" svärd,(Husqvarna original utan noshjul)...
Kedjan går trögt och det ryker om svärdspetsen,det känns i hela såget att det liksom "motar"....
Ngn med samma erfarenheter!?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Peteflamingstar  
#451891 Är kedjan lagom spänd? Mitt på svärdet ska den kunna gå att lyfta upp från svärdet, fast utan att drivlänkarna lämnar spåret helt. Kolla också om oljepumpen till kedjan är korrekt ställd, man kan med fördel köra med helt öppen pump utan att det gör något.

Användarvisningsbild

Husqvarna 372xpg

Sturestelben  
#451894 Kedjan var nog liite för spänd,inte mkt men precis över gränsen.... Oljepumpen är,(var),ställd enligt instruktionsboken...dvs 3vsrv ut från stängt läge....Har dock ändrat till 2varv...fullkomligt rann olja om maskinen......[emoji57]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Peteflamingstar  
#451956
Sturestelben skrev:Kedjan var nog liite för spänd,inte mkt men precis över gränsen.... Oljepumpen är,(var),ställd enligt instruktionsboken...dvs 3vsrv ut från stängt läge....Har dock ändrat till 2varv...fullkomligt rann olja om maskinen......[emoji57]


Alltså även om pumpen är öppen max ska det ju inte rinna olja om sågen, däremot finns alltid risken att bägge "hålen" vid smörjningen hamnar i öppet läge när sågen stängs av och pumpen stannar. Då rinner olja ur även om allt är tätt annars.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451971 Hörs som den går torrt. Matchar oljehålet i svärdet kanalen i sågen??

Internet köp?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

johan eriksson  
#452008 En kedja på ett hårdnossvärd ska vara lösare spänt än en som har noshjul. Kedjan ska hänga lite mitt under svärdet, spänner du mer så går det varmt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452022 Upp med pumpen på max! Ingen vits med att snåla på nåt så billigt som olja, jämfört med skärutrustning.
Bättre är o se till att oljan kommer dit den ska.

Varför valdes svärd utan noshjul?

Användarvisningsbild

Husqvarna 372xpg

Sturestelben  
#452025 Ang kedjespänning så ja,jag hade lite för hårt spänt,detta är justerat nu men detta med oljan är lite lurigt tycker jag....
Jag har aldrig haft ett såg där det droppar,nästintill rinner olja under såget då man står och torrgasar...sen efter att ha sågat och jag ställer såget så blir det en pöl av olja som kommer från kopplingshuset...[emoji848]
Valde inte svärd utan noshjul det var det som levererades och i ärlighetens namn känns det "fel" utan detta[emoji848]
Såget är internetköpt från maskinklippet varifrån jag tidigare handlat såg och annat utan att ha blivit besviken....

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452044 Enig med deg, det luraste ein kan gjera er å handla sag hos ein lokal forhandlar ein har tillit til.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

totte  
#452061
Sturestelben skrev:Jag har aldrig haft ett såg där det droppar,nästintill rinner olja under såget då man står och torrgasar...sen efter att ha sågat och jag ställer såget så blir det en pöl av olja som kommer från kopplingshuset...[emoji848]


Nej, så skall det inte vara, det kan betyda att oljan tar sig ut där den inte skall istället för att följa med fram i svärdet. I så fall är det också förklaringen till att det går varmt, oljan finns inte där den som bäst behövs.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452064 Förstår inte vitsen med att ha svärd utan noshjul, särskilt inte på 372..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Sturestelben  
#452065
Mange skrev:Förstår inte vitsen med att ha svärd utan noshjul, särskilt inte på 372..


Inte jag heller.....blir definitivt ett annat svärd när detta är utslitet....[emoji57]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452066 Det hade jag nog skaffat direkt om jag var du.
Ett bra svärd som Power Match eller liknande. Upp till 20"-24" funkar fint beroende på träslag och variant av 372.
Visserligen försvinner vinsten med internetköpet, men du får en bra såg du kan använda.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

Peteflamingstar  
#452117 Använder oftast ett 20-tums Oregon Pro-litesvärd på min 372:a och det har fungerat bra i flera år, även om inte sågen går så värst många timmar om året.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372xpg

MartinH  
#453190 Har du fått det att fungera bra tillsammans ännu?
Var det något som var fel?

Svärd, kedja och ringdrev stämmer delning och bredd överens?

Mvh
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).