Motorsåg och handhållet

Stötig kedja

26 inlägg 7344 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stötig kedja

Alexanderah  
#451866 Jo de är så att jag köpte en begagnad motorsåg med rätt ny kedja men befarar att de är en 1.3mm kedja på 1.5mm svärd. Hur tar man reda på va för kedja jag har? Annars kan problemet vara ryttarna eller så får de bli ny kedja :-bd
Tack på förhand!
//alexander :-bd



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

Ldsaren  
#451877 Kolla om ryttarna (underställsklackarna)är nedfilade
Då blir kedja aggressiv o ryckig .den tar för stora tag då i veden så att säga
Detta med klackarna ska hållas efter lagom då länkarna filas ned
Mall finns

Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

rikard_e  
#451888 Håller med Ldsaren.

Kan även blivit så dumt att förra ägaren filat med fel storlek på rundfilen och fått väldigt felaktig stötvinkel på tänderna.

Får du inte ordningen på det efter du filat om den så köp ny. Aldrig bra eller säkert att såga med ryckiga kedjor.

Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

Ldsaren  
#451895 Kan ha filat långt ned är vanligt ...höktänder .. då reser länkarna upp och bromsar så de går tyngre också
Jag filar alltid på frihand ...har bättre koll på detta då vad man gör ..håll upp lite när du filar o gå inte ned .tanden ska vara som orginal slipat .o ta med klackar vart efter

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Alexanderah  
#451900 Jag kan ta bil på kedjan imorgon eftermiddag så kan ni få se. Så de kan inte vara att de är 1.3mm o inte 1.5? Inte en aning om va kedjan e på. Försökte mäta men fick inte ut nåt av de

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Göt  
#451929 Vad har du för såg

Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

Ldsaren  
#451946 Stihl 15 tum har 1.6
13 tum 1.3
Hva tror jag har 1.3 båda

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Alexanderah  
#451966 Är en hva 345 med hva 15tums svärd o oregon kedja.
Fått höra att 1.3mm kedjorna har hål i vartannat länk till drivlänkarnarna om ni förstår vad jag menar.. är de isåfall fallet så har jag en 1.3 i en för 1.5.. vet inte hur de är med oregons kedjor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451969 Det där med hål eller inte är olika i olika kedjemodeller i 1,3. Den kan ha eller inte..
På drivlänk står ett nummer. det visar Modell och drivänkstjocklek.
Lägg flatfil uvanpå kedjan. Kolla ryttaren mellan två anliggande tänder.

Det brukar dra snett och vingligt om det är för smal drivlänk. Mer stötigt tror jag inte.
Senast redigerad av Mange sön 23 apr 2017, 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

OlarsM  
#452069 Det är ju bara å mäta med ett skutmått då.

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Alexanderah  
#452098 Fick ut 0.02 av skjutmåttet. Men skulle mätt o tagit bild av de idag men hittar inte skjutmåttet idag. Kan någon ta en bild o visa mig så jag vet hur jag ska mäta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452142 Var där inga nummer?

Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

åberg  
#452222 Här är en bild som visar det mått som kallas underställning: http://adventuresinchainsawing.com/wp-content/uploads/2015/05/chain-comp-close.jpg
Det finns mallar för att mäta detta men om du inte har en så är nog snabbaste sättet att mäta underställning som Mange beskriver ovan.

Om det är 1,5 mm eller 1,3 mm spårbredd borde som sagt inte ge upphov till ryckig kedja. Men eftersom det togs upp kan vi ändå nämna att det bör finnas märkning på svärdet, troligen just framför infästningen. Står det .050 så är det 1,3 mm spårbredd i svärdet och står det .058 så är det 1,5 mm. På kedjan mäter du tjockleken på drivlänkarna ("hajfenorna" som löper i svärdspåret).

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452234 Tar det igen Har du Oregon kedja så är drivlänken stämplad med nummer som berättar modell och spårvidd.

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Alexanderah  
#452266 Då ska jag kolla upp allt detta.
Den är riktigt skitig så ska bara putsa upp så man ser va de står, stod 5min o gnugga för att få fram märke

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).