Socialt (mer om oss)

Skogsmästare/Jägmästare

43 inlägg 23039 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmästare/Jägmästare

Niklasjohansson1  
#450876 Hallå alla pappersälskare, har en fråga.

Hade tänkt att läsa skogsmästare nu till hösten på SLU i Uppsala. Jag hade velat läsa jägmästare men studieorten är inte passande då jag och min flickvän ska bo tillsammans, och hon ska plugga i Uppsala. FInns det möjlighet att läsa skogsmästare (3år) och sedan läsa till 2 år till för jägmästare senare, då jag tänker mig att de har liknande grund. Eller är det 2 helt olika utbildningar?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Vedproducent  
#450886
Niklasjohansson1 skrev:Hallå alla pappersälskare, har en fråga.

Hade tänkt att läsa skogsmästare nu till hösten på SLU i Uppsala. Jag hade velat läsa jägmästare men studieorten är inte passande då jag och min flickvän ska bo tillsammans, och hon ska plugga i Uppsala. FInns det möjlighet att läsa skogsmästare (3år) och sedan läsa till 2 år till för jägmästare senare, då jag tänker mig att de har liknande grund. Eller är det 2 helt olika utbildningar?

De första två åren läser man på Sveriges enda utbildningsort för skogsmästare i Skinnskatteberg. 3:e året kan du välja lite. Skogsmästare och Jägmästare är två olika utbildningar.
Man kan också läsai Gammelkroppa 2 år och då blir man skogstekniker och man är garanterad plats för ett avslutande 3:e år i skogsmästareprogrammet om man vill det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Peteflamingstar  
#450893
Niklasjohansson1 skrev:Hallå alla pappersälskare, har en fråga.

Hade tänkt att läsa skogsmästare nu till hösten på SLU i Uppsala. Jag hade velat läsa jägmästare men studieorten är inte passande då jag och min flickvän ska bo tillsammans, och hon ska plugga i Uppsala. FInns det möjlighet att läsa skogsmästare (3år) och sedan läsa till 2 år till för jägmästare senare, då jag tänker mig att de har liknande grund. Eller är det 2 helt olika utbildningar?


Har du läst de förberedande kurser som behövs för att läsa till skogsmästare, alltså antingen naturbruksgymnasium eller skogligt basår? Som vedproducent redan konstaterat ligger utbildningen i Skinnskatteberg men lyder under samma skogsfakultet som jägmästarna i Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450920 Jag gick två år i Skinnsberg och en termin i Uppsala! Meningen var två men en liten storm (Gudrun) gjorde att jag fick möjlighet att bara vara på tentorna sista terminen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Vedproducent  
#450927
Tåndemåla skrev:Jag gick två år i Skinnsberg och en termin i Uppsala! Meningen var två men en liten storm (Gudrun) gjorde att jag fick möjlighet att bara vara på tentorna sista terminen.

Ja det är ju lite ändrat genom åren. Jag är också skogsmästare och gick ett år i Skinnskatteberg 1995 och Gammelkroppa 91-93 med intagningsprov matematik.

Hur går det för dig och när är du här?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450930
Vedproducent skrev:
Tåndemåla skrev:Jag gick två år i Skinnsberg och en termin i Uppsala! Meningen var två men en liten storm (Gudrun) gjorde att jag fick möjlighet att bara vara på tentorna sista terminen.

Ja det är ju lite ändrat genom åren. Jag är också skogsmästare och gick ett år i Skinnskatteberg 1995 och Gammelkroppa 91-93 med intagningsprov matematik.

Hur går det för dig och när är du här?

Vi får nog fråga SHR hur det är nu! :smile: När jag gick var det två steg i betyget godkänt eller ej, nu kan man bli lite eller mycket godkän också! :ymparty:
Jag skulle redan varit hos dig för tre veckor sedan men jag har fått jobba som styckare på helgerna senaste tiden.
Jag jobbar från och med tisdag full tid igen! Det var 22/12 senaste dagen jag gjorde så.
Nu ska jag till Skåne och göra en plan på 2300 ha så jag får tiden att gå. :-bd Men jag kommer upp jag lovar!

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare/Jägmästare

bjed0001  
#450979 Vet skogsmästare som under utbildningen läst enskilda kurser tillsammans med jägmästrstudenterna i Umeå. Så det bör gå att bygga vidare från skogsmästre till jägmästare. Vet dock inte om kurspoängen räcker för att tillgodoräkna sig rakt av. Du måste nog ringa nån studievägledare på SLU

Annars tycker jag att det borde gå att läsa två år i Skinnsberg och tre år i Uppsala för en Jägmästareexamen

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

DenimDude  
#450980 Läste själv till skogsmästare med alla tre åren i Skinnsberg, men jag tvivlar starkt på att man kan "bygga på" med enskilda kurser eller bara hoppa på jägmästarprogrammet när man är klar. Det är för mycket som skiljer! Även om man läser "samma" kurs, så skiljer de sig åt i omfattning osv.

Och som tidigare påpekat går skogsmästare ej att läsa i Uppsala. Enda studieorten är Skinnsberg, med undantag för kombinationen Gammelkroppa/Skinnsberg.

Men varför jägmästare? Kom och lev i verkligheten istället!

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Niklasjohansson1  
#450983 Jag är mer intresserad av att bli skogstjänteman än maskinförare. Skogsinspektor närmare bestämt, verkar vara något för mig! Har bara fått höra att jägmästarutbildningen ska vara bättre för den typen av yrke. Älskar att vara i skogen, men vill gärna kombinera med liite kontor och en del bilkörning. Ser verkligen inte ner på skogsmästare dock, min farfar är skogsmästare och han är kung.

Skogsmästare som utbildning verkar dessutom 10x roligare så om jag kan få syssla med den typen av yrke med den utbildningen blir jag mycket nöjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Niklasjohansson1  
#450985
Peteflamingstar skrev:
Niklasjohansson1 skrev:Hallå alla pappersälskare, har en fråga.

Hade tänkt att läsa skogsmästare nu till hösten på SLU i Uppsala. Jag hade velat läsa jägmästare men studieorten är inte passande då jag och min flickvän ska bo tillsammans, och hon ska plugga i Uppsala. FInns det möjlighet att läsa skogsmästare (3år) och sedan läsa till 2 år till för jägmästare senare, då jag tänker mig att de har liknande grund. Eller är det 2 helt olika utbildningar?


Har du läst de förberedande kurser som behövs för att läsa till skogsmästare, alltså antingen naturbruksgymnasium eller skogligt basår? Som vedproducent redan konstaterat ligger utbildningen i Skinnskatteberg men lyder under samma skogsfakultet som jägmästarna i Umeå.



Jag ska läsa det skogliga basåret och den gör man ju lite utanför skinnskatteberg, sedan blir det 3 år skogsmästare eftersom man blir garanterad plats!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

DenimDude  
#450986 Vill du jobba som skogsinspektor är det verkligen skogsmästare du ska läsa till! Jägmästare är lite overkill för det, samtidigt som det är mer teori - mindre praktik hos jägmästarna.
Skogsmästarutbildningen är i princip skräddarsydd för inspektor/drivningsledare och såna yrken.

Där jag jobbade tidigare var man väldigt skeptisk till att anställa jägmästare som inköpare/inspektor för att de tog det bara dom "tillfälligt" jobb innan de sökte sig vidare till finare tjänster.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Delsbo  
#450992
Niklasjohansson1 skrev:Jag är mer intresserad av att bli skogstjänteman än maskinförare. Skogsinspektor närmare bestämt, verkar vara något för mig! Har bara fått höra att jägmästarutbildningen ska vara bättre för den typen av yrke. Älskar att vara i skogen, men vill gärna kombinera med liite kontor och en del bilkörning. Ser verkligen inte ner på skogsmästare dock, min farfar är skogsmästare och han är kung.

Skogsmästare som utbildning verkar dessutom 10x roligare så om jag kan få syssla med den typen av yrke med den utbildningen blir jag mycket nöjd.

Sonen går sista året/termin i Skinnskatteberg just nu.... Han säger att om du strävar efter Skogsinspektor och gillar uteaktiviteter så ska du läsa till Skogsmästare och inte Jägmästaren då Jägmästare ger mer av ett skrivbordjobb...

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Niklasjohansson1  
#451011
Delsbo skrev:
Niklasjohansson1 skrev:Jag är mer intresserad av att bli skogstjänteman än maskinförare. Skogsinspektor närmare bestämt, verkar vara något för mig! Har bara fått höra att jägmästarutbildningen ska vara bättre för den typen av yrke. Älskar att vara i skogen, men vill gärna kombinera med liite kontor och en del bilkörning. Ser verkligen inte ner på skogsmästare dock, min farfar är skogsmästare och han är kung.

Skogsmästare som utbildning verkar dessutom 10x roligare så om jag kan få syssla med den typen av yrke med den utbildningen blir jag mycket nöjd.

Sonen går sista året/termin i Skinnskatteberg just nu.... Han säger att om du strävar efter Skogsinspektor och gillar uteaktiviteter så ska du läsa till Skogsmästare och inte Jägmästaren då Jägmästare ger mer av ett skrivbordjobb...


Tack för svaret! Det blir perfekt isåfall. Älskar uteaktiviteter i alla väder, så det kommer gå mycket bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Niklasjohansson1  
#451012
DenimDude skrev:Vill du jobba som skogsinspektor är det verkligen skogsmästare du ska läsa till! Jägmästare är lite overkill för det, samtidigt som det är mer teori - mindre praktik hos jägmästarna.
Skogsmästarutbildningen är i princip skräddarsydd för inspektor/drivningsledare och såna yrken.

Där jag jobbade tidigare var man väldigt skeptisk till att anställa jägmästare som inköpare/inspektor för att de tog det bara dom "tillfälligt" jobb innan de sökte sig vidare till finare tjänster.


Intressant. Jag hade uppfattningen av att inspektor var en "finare tjänst" och att det var något jägmästare sysslade med. Vad är det som jägmästare sysslar med då, konkret?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Sunilorblede  
#451015 Stor andel av chefer inom skogsbruket, skogsstyrelsen och många skogsbruksforskare är jägmästare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).