Sågtimmer

2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

61 inlägg 78328 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Fredrik Reuter  
#443076 Sakta men säkert så verkar det skett en positiv utveckling på svenska virkespriser på sågtimmer. I alla fall i södra delarna av Sverige och om man ska tro Vida. 2017 ser alltså positivt ut och nu går också Vida ut med information om att de behöver timmer till sina sågverk.

Naturligtvis är detta ett vågspel, sågverken behöver råvara men vill såklart betala så lite som möjligt för den. Men nu släpper Vida lös lite och skriver på sin sajt att de vill köpa ditt timmer.

https://www.vida.se/sv/vida-skog/om-vid ... or-timmer/

Hur ser det ut i resten av Norden, har du nyligen kontrakterat en avverkning eller har prisindikationer, skriv gärna i tråden.



   TS
Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

loppan  
#443086 Talltimmer priserna är väl inget att jubla över så vitt jag vet,om dom inte höjts nu det senaste.
Här ett exempel:

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

alias  
#443091
loppan skrev:Talltimmer priserna är väl inget att jubla över så vitt jag vet,om dom inte höjts nu det senaste.
Här ett exempel:


Tvingas tyvärr säga att Södras prislistor på timmer ligger långt under vad privatsågverken bjudit denna höst/vinter.
Jag har fått bud i m³toub som motsvarar drygt 600 kr/m³fub för talltimret och ca 700 kr för grantimret. Vet folk på forumet som fått ännu bättre bud på grantimret, men de får själva avgöra om de vill ge sig till känna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

loppan  
#443092 Jag fick i fjol våras i rakt pris från privatsågverk ner till 16 cm to 670 m3 fub to för gran och 600 för tall.
Men det var i fjol våras det.

Användarvisningsbild

2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

ilbajten  
#443095 Säljer en rotpost nu och fått bud från 330kr skm3 (galet skambud) upp till än så länge 460kr.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

uffejohan  
#443099 Jo, jag kan berätta att jag fått 830 kr/fub för grantimmer i vinter, slutlevererat nyligen. Normal, rätt finkvistig smålandsskog.
Återkommer så småningom med en redogörelse för utfallet vid inmätningen sett mot vad skördardatorn visade. Levererat till privatsågverk i Jönköpings län.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

alias  
#443101
loppan skrev:Jag fick i fjol våras i rakt pris från privatsågverk ner till 16 cm to 670 m3 fub to för gran och 600 för tall.
Men det var i fjol våras det.


Känns ju lite mer motiverande än att sälja till priserna på Södras lista, även om man räknar med 8-10 % efterlikvid på virkesvärdet.
Kollar man sedan längdkorrektionen på den prislista du hade gjort ett klipp ur så är ju längdkorrektionen väldigt hård med avdragen på korta längder och inte lika generös på tilläggen för långa längder. Kräver rak och formdryg skog för att kunna utnyttja listan och inte ens då känns det som man får bra betalt.

Jag gillar i botten Södra och ser nyttan med föreningens existens, men personligen är jag bedrövad över Södras satsningar på sågverkssidan. Betala sämre än privatsågverken (även medräknat sannolik efterlikvid) och dessutom göra ett lika dåligt eller t.o.m. sämre resultat än många av konkurrenterna, räknat i kronor per kubik man sågar.
Hade inte Södra haft massaindustrin (där man verkar vara jäkligt duktiga) så hade deras sågverksrörelse gått samma öde tillmötes som Rörvik.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443113 Nej, lite bättre betalt borde man kunna få för Södras tall timmer.

Jag har fått ung. samma pris som alias, skall kolla noggrannAre i kväll. Sålde i höstas, eTT AU. De har inte börjat än.

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Rohdin  
#443116 Har helt klart fått mer frihet att bjuda till på iallafall större poster för både gran/tall timmer än vad mina kollegor har haft tidigare år. (Dalarna)

Men skulle jag fundera på o betala priserna som diskuteras här skulle jag få gå hem på dagen :)

Problemet är väl också att andelen aktiva markägare minskar ( personlig åsikt) mindre och mindre bor på sina fastigheter/ i närheten och en hel del vet knappt vart deras skog finns.

Prislistorna är väl sällan den hela sanningen iallafall om man säljer till privata sågverk.
Men vissa privata sågverk kör också väldigt hårt med Längdkorrektion och priser i m3to.

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Rohdin  
#443121
loppan skrev:Talltimmer priserna är väl inget att jubla över så vitt jag vet,om dom inte höjts nu det senaste.
Här ett exempel:


Nu kan jag kanske ha fel vad gäller hur Södra sköter det. men i den prislistan du skickade är också för leveransvirkes vid väg redan så prisbilden kommer skilja om de själva "behöver" avverkar.

Sen vet jag att Mellanskog tar 15% på brutto till administrations kostnader gör Södra likadant?

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

alias  
#443122
Rohdin skrev:
loppan skrev:Talltimmer priserna är väl inget att jubla över så vitt jag vet,om dom inte höjts nu det senaste.
Här ett exempel:


Nu kan jag kanske ha fel vad gäller hur Södra sköter det. men i den prislistan du skickade är också för leveransvirkes vid väg redan så prisbilden kommer skilja om de själva "behöver" avverkar.

Sen vet jag att Mellanskog tar 15% på brutto till administrations kostnader gör Södra likadant?


Nä, jag tror att Södra fortfarande kör på en fast grundkostnad per AU och sedan en summa per kubik (högre på gallring än på slutavverkning).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Rohdin  
#443124 Måste fråga ^^

Diskuteras endast pris på timmer, är det vanligt att ni får anbud där pris är uppdelat timer/massa? alla anbud (LRK) vi lämnar är alltid ett fast m3fub pris oavsett sortiment om inget annat efter frågas.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

alias  
#443125
Rohdin skrev:Måste fråga ^^

Diskuteras endast pris på timmer, är det vanligt att ni får anbud där pris är uppdelat timer/massa? alla anbud (LRK) vi lämnar är alltid ett fast m3fub pris oavsett sortiment om inget annat efter frågas.


Det är lättare att jämföra priserna per kubik sortimentsvis (även om längdkorrektion m.m. på timmer ställer till det en del här också).
Pratar man LRK eller Rotpost så är det väldigt avhängigt trädslagsfördelning och medelstam om ett pris är bra eller dåligt.

Sen tycker jag att LRK och Rotköp är bra affärsformer då man som säljare har bättre koll på totala nettot för avverkningen och köparen står för en större del av risken.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jannee  
#443151 Uffejohans pris på 830krfub måste ändå vara bra, har själv blivit erbjuden 850kr m3toub för timmer 18+ och detta är SÄMRE än vad jag fick för 2 och 3 år sedan.

https://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view
Denna om något motsäger nog titeln på tråden

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Seb macahan  
#443153 Jag fick 730 m3fub hela sortimentet (klentimmer) ner till 12cm ub alla längder och en fast drivning på 59kr fub. 360 m3fub för massan. Det tyckte jag var ganska bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).