Skotare

Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

9 inlägg 4393 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

mattias  
#441436 När vi bytte termostat till hydrauliken så hittade vi denna inne i den gamla. Är typ en kula i änden på en stång som brutits av. Mitt finger skymtar i hörnet, så får ni lite aning om storlek. Komatsu hade ingen ide på vad det är eller var den suttit. Någon här som har någon ide?
Mvh Mattias



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

Fredrik Reuter  
#441442 Inne i hydraulsystemet alltså?
Gud förbjude men det liknar lite nederdelen på en kolv till en hydraulpump. Kanske lite liten.


Avatar Fallback

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441482 Kolla termostaten nogrant.
Kan vara styrningen när den öppnar stänger.

Avatar Fallback

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

Tosca  
#441526 Ja ujja, vi får hoppas att det är något från termostaten, Fredriks förslag ser ruskigt dyrt ut.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

Seb macahan  
#441529 Vilken bra film @fredrik reuter. Nu förstår jag varför dom kostar som dom gör....

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

Fredrik Reuter  
#441539 Ja, vi får hoppas skogogräv har mer rätt än jag.
I och för sig skulle det kunna vara en del av en kolv till en bent-axis motor, alltså en liten hydraulmotor, ex till kylfläkten om den är hydraulisk.
Men det är nog ändå långsökt, det borde märkas långt innan man hittar delar av motorn.
Det var inte meningen att skrämmas.

Tack seb, jag tog detta korta filmklipp när jag besökte Parker i Trollhättan, de hade denna demo i entrén.

Avatar Fallback

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

ulfgustav  
#441657 Kan det vara så jäkligt att det är en kolvsko från hydrostatpumpen??? Svårt att se på bilden dels storlek dessutom brottytan som kan ge viss härledning. Tips Kontrollera filter om du hittar något mera som kan höra samman

Avatar Fallback

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

JoTh  
#441736 Jag vill påstå att du har haft tur i allt elände att du observerat den i termostathuset. Bra!
Oftast brukar dessa delar återfinnas i något av filterhusen, så kolla där efter mer spår.

Kan ha legat där en tid, men det är bara en tidsfråga innan det är helskrot av pumpen som har trasigt oklager.
Mitt råd är att bara köra maskinen till närmsta farbara väg eller verkstad, för att reda ut från vilken pump den kommer.

Lite osäker från vilken pumps oklager den armdelen kommer.
Den brustna utväxlingsarmen kommer troligen från kranpump enligt mina tidigare erfarenheter.
Men det måste kollas upp innan det är säkert fastställt.
Då det är en variabel pump, så ligger okvaggan lagrad mot pumphuset med två halvmåne formade lager skålar och lagerrullar där i mellan.
Korghållaren åt lagrets rullar skall röras tillräckligt långt för att rullarna skall rotera.
Därför sitter det en utväxlingsarm där.
Du har hittat på lite mindre än hälften av en armdel till ett av lagren, så här långt.

Skulle du återfinna några mer beståndsdelar i något av filterkamrarna på hydraultanken så är härledningen:
10um filter troligen kranpump.
6um filter troligen hydrostatpump eller motor men inte lika vanligt.

Maskinen kommer inte att gå länge till innan totalhaveri av pump är ett faktum.
För att slippa en massa elände med systemet fullt i metallskrot med arbetskrävande rengöring och kanske på följande kärvningar och strul skall det åtgärdas omedelbart efter upptäckt.
Så kan det vara helt utan följdproblem.

Det som skall bytas i samband med detta är hydraulfilter då troligen det lager dessa delar kommer från har börjat skära och gått så tungt att den här lilla armen inte orkat med den ökade lasten. Skulle öven kosta på att minst tömma tanken och fylla upp med ny hydraulolja.

Plockas bägge pumparna ur skall alltid fiberdrivskivan på svänghjul och tillhörande pumpdrev bytas.

Beroende på dina driftsförhållande och timmar maskinen har och du använder den, kan det vara intressant att kolla på både renoverad eller ny pump.
Kör du inte varje dag kanske du kan lämna in pumpen för renovering, för att hålla kostnaderna nere.

Finns kanske flera som rustar pumpar men har själv god erfarenhet av Alfta Produkter som kan renovera din pump.¨
Beroende på maskinens historik och timmar, kanske jag skulle ge rådet att gå igenom och renovera bägge pumparna samtidigt, för att säkerställa fler goda timmar ur maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.3 Lös del i hydrauliken

mattias  
#442016 Tackar för svaren! Ska kolla filtret. Ska även höra med förra ägaren vad som är gjort innan. Vi har precis skaffat den. Återkommer med uppdateringar.
Mvh Mattias

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).