Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66473 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Raps olja i motorsågen

Sture Andersson  
#439944 Nu ha jag slut på den vanliga kedjeoljan till sågen ,tänkte gå över till raps olja ,vet ju att det är många här som provat ,tänkte höra om det framkommit nått negativt med att köra med raps olja ,den är ju tunnare,tar det slut innan bensinnen är slut.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439948 Inget negativt vad jag har märkt i alla fall.

Om oljan mot förmodan skulle ta slut innan bensinen är det ju bara att skruva ner flödet på oljepumpen - givet att du har en sådan oljepump!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Losec  
#439953 Funkar kanon!
Viktigt dock att göra rent kedja och svärd efter säsongen då det annars kan klägga ihop ganska ordentligt, det blev i alla fall jag varse när sågarna åkte fram efter att ha stått i 9 månader.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

jannee  
#439957 Fungerar klockrent med Nettos rapsolja - OBS endast Nettos - billigast :grin:

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439970 Har kört 2-3 säsonger, gick lite trögt i första sekunderna efter ett halvårs stillestånd. Willys har nyligen höjt priset på sin olja med 1:-/litern. :(

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

halvproffs  
#439972
Losec skrev:Funkar kanon!
Viktigt dock att göra rent kedja och svärd efter säsongen då det annars kan klägga ihop ganska ordentligt, det blev i alla fall jag varse när sågarna åkte fram efter att ha stått i 9 månader.


9 månader :shock: Inte får väl sågarna vila så länge :wink:

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Midgård  
#440059 Har kört med Willys rapsolja nu ett par år och det fungerar helt OK. Jag har inte ändrat inställningen på oljepumpen vare sig på HVA eller Stihlsågen. Någon ovan nämnde att det kleggar mer, men min erfarenhet är att "vanlig" kedjeolja kleggar ihop mer om sågarna får ligga längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440064 Varför ska man köra med rapsolja? Pris? miljö?, funktion?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440069 Halva priset, sågen blir inte lika skitig, man slipper få smutsig olja i naturen.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

ananders  
#440074 Har inte märkt att kedjan kleggar igen efter ett längre uppehåll med ren rapsolja. Så för mig fungerar det utmärkt och jag kommer inte att gå tillbaka till sågkedjeolja.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440078
Mangan skrev:Halva priset, sågen blir inte lika skitig, man slipper få smutsig olja i naturen.

Bara byta alltså! Min såg lär då aldrig bli stilla i mer än en max 4 månader[emoji12]

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Midgård  
#440083
Uvskogen skrev:Varför ska man köra med rapsolja? Pris? miljö?, funktion?


Exakt av den anledningen. Pris, miljö samt funktion. :wink:

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Hema  
#440107 Ska det inte lukta lite mer popcorn också? :)

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440130 Kör också med rapsolja. Återanvänder oljan från köket (fritösen) också till sågen. Kan det bli bättre?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Klazzon  
#440133 Sällar mig också till skaran som kör med rapsolja. Kan inte hitta några nackdelar. En känsla är att värmeavledningen är något sämre och det sliter lite hårdare på svärdet men som sagt, känsla och ingen fakta eller statistik.
/Magnus

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).