Traktorer och processorer

Hur mycket mer diesel drar hydrostatiska traktorer.

5 inlägg 4253 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket mer diesel drar hydrostatiska traktorer.

Nybörjare1  
#439003
1487434656_img_0018.png
Hej på er.
Skall investera i en liten traktor. Skall ha traktorn lite allt i allo maskin i skogen, på gården med hästar, lyfta pallar, grävaggregat till, etc. Har funderat på ATV och geiplastarvagn men känns för klen och begränsat användningsområde. Funderar även på Weimer 5 ton med drift så har jag nog ett ekipage jag kommer långt med.
Funderar på typ en sådan här traktor Deutz Fahr men med riktiga hjul då. Se även bild.

https://m.blocket.se/vi/Deutz_Fahr_komp ... ?ca=11&w=3

Har väl bestämt mig hyfsat men Ni får gärna komma med tips och synpunkter om det men nu till den frågan jag grubblar mest på.
För typ tio år sedan va jag i snösvängen.
Körde då en Lamborghini på ca hundra hästar.
Nästa säsong körde jag en midjestyrd lastare med lika många hästar.
Det va ju grym smidigt med hydrostat men det jag kommer i håg va att den drog så fruktansvärt mycket bränsle!
Kommer ju nu inte i håg för det är ju några år sedan men är det någon som vet hur mycket mer bränsle en hydrostatdriven maskin drar i bränsle.
För jag vill ju gärna ha en hydrostatdriven traktor för det är ju grymt smidigt och det finns ju mycket sådana i Kompakttraktor segmentet.
Men tvekar pga mina erfarenheter för dryga tio år sedan.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur mycket mer diesel drar hydrostatiska traktorer.

Ferguson system  
#439006 Tror at du skal ta med flere faktorer enn bare hester og girtype i det eksempelet du nevner. Det er to forskjellige typer maskiner, motorvolum, vekt, forskjellige dekk og muligens forskjellig utstyr.

Etter min erfaring bruker ikke en traktor med hydrostat veldig mye mer enn en med vanlig giring.
Minitraktorer og kompaktraktorer pleier å være ganske drivstoffgjerrige uavhengig av girtype. Og som du nevner, så er de veldig smidige og anvendelige til det meste.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket mer diesel drar hydrostatiska traktorer.

Nybörjare1  
#439012 Tackar för svar.
Kinder mest idealiska hade varsitt om man hade samma traktormodell och den hade både hydrostat och mekanisk.
Men tycker ändå man kan gämföra hyfrsat.
Samma årtal på maskinerna. Lastarn 100hk Lamborn 105.
Men vet jag tyckte då det var en jäkla skillnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket mer diesel drar hydrostatiska traktorer.

Nybörjare1  
#439015 Men kanske mycket skillnad som du säger med midjestyrd lastmaskin och traktor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket mer diesel drar hydrostatiska traktorer.

Aqualize  
#441747 Bara så du vet har Deutz-Fahr Agrokid mekanisk transmission. Säljs även som Lamborghini R1 (verkar ha fått en refresh och kallas 'Ego'), SAME Solaris och Hürlimann Prince.
Om hydrostatdriften vet jag inte praktiskt hur mycket det skiljer, men först och främst får man väl jämföra äpplen och äpplen. Subcompact-serier kan finnas med mekanisk eller hydrostatisk, det borde ge mer rättvisande om man kunde få fram det.

Maskinerna har väl en rätt så låg frigångshöjd men det kanske vägs upp av kort hjulbas och smal spårvidd. Däremot tror jag du ska kolla noga på draget. Hitchkrok lär väl vara uteslutet. Men bara så det inte är något konstigt istället för en dragbom (á la tyskt vis).

Jag skulle själv vilja ha en mindre sådan här traktor, har kollat broschyrer flera gånger för just den traktorn nämnd ovan. Inte för jag har nyttan och pengarna för "nöjet" men ändå. Ska vara liten och bekväm att stiga in i. AC i hytten är ju en fördel också. Men när man väl tittar på dessa känns det lite väl litet för en Weimervagn. Frontviktspaket lär behövas, med framhjulsdrift så gagnar det dig att hålla tryck på dem istället för att köra på två stora bakhjul som t.ex. BM T430 som klarar sig bra i skogen.
The Agrokid features a robust chassis that is made to withstand very heavy drawbar loads (up to 600 kg, depending on the tires used) and trailer loads at the coupling jaw (up to 4,000 kg).

http://www.deutz-fahr.com/en-gb/product ... 1d676f2c33

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).