Traktorer och processorer

Valtra A-95 Hiss eller diss

20 inlägg 13983 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra A-95 Hiss eller diss

KlasL  
#437275 Lurar på att köpa mig en Valtra. Precis blivit med gård innehållande lite skog och lite åker. Åkermarken är utarrenderad och jag tänker inte bli skogsavverkare heller. Traktorn ska användas till att slå diken, några "ängar" och vägar/diken som inte ingår i arrendet samt att den ska ut i skogen med kärra å Väsekran för att ta hand om vindfällen.

Vad behöver jag veta/tänka på innan jag köper en?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437287 Är en trevlig traktor, men är väl med tanke på behovet du beskriver lite mycket pengar o lite onödigt stor... Beror på plånbokens storlek.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

massey f  
#437330 Ganska långvänd och ovig i skogen. Omodern i många stycken, t.ex hydraulikkapacitet. Instabil pga av för stor "gungvinkel" i framaxeln, stjälper lättare. På plussidan, oöm konstruktion, ganska slät botten,
god sikt pga av litet tak och högt uppdragna sidorutor (vilket gör att man sitter i solen hela tiden sommartid) . Titta gärna på t.ex Case eller MF (fransk el. engelsk) men kom ihåg pansarplåten under.
Har själv en MF-390T som "skogsmulle" och den funkar bra.
En tillgång är dubbla hydraulpumpar så man kan välja flöde.

Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

magnus samuelsson  
#437347 Tycker att A serien är bra traktor att ha i skogen liten och lätt smidig och stark
Jag har kört mycket med min i skogen och skulle nog inte byta den mot nått annat
Väldigt oöm under till
Enda som jag gjort med den är att jag har flyttat upp hydraulfiltret upp till lastarfästet
IMG_20170211_084400.jpg
IMG_20170121_133216.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

hlb  
#437365 Delar helt din uppfattning efter många tusen timmar i skogen med Valtra A. Vill man ha hytt som ett vardagsrum är den ju liten, men man vänjer sig fort. Med lite mjuka marker är valet lätt.

Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

rikard_e  
#437445 Om du nu inte ska ha den till lastararbeten, snöplogning eller på åker, så tycker jag att det kan vara något överdrivet att köpa en A95:a för att vinscha och köra ut med.

Men vill du unna dig något ordentligt så är ju det en riktigt bra traktor.

Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Chuck Norris  
#437583 Rätta mig om jag har fel då jag aldrig kört en A-serie men ska man ha den i skogen så är det väl bättre att köpa en från 6000 serien.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

stegmaster  
#437623
Chuck Norris skrev:Rätta mig om jag har fel då jag aldrig kört en A-serie men ska man ha den i skogen så är det väl bättre att köpa en från 6000 serien.

Det kommer helt an på hur man driver skulle jag säga, som har båda typer. (665s som er A serien foregängare, och en 6400)
6400`n er mycket bättre om man ska köra hela dagen och stort sett sitta inne i traktorhytten, men en A serie er mycket smidigare om man ska flyga mycket inn och ut av traktoren under dagen. (altså vid skogsarbete)
Alt er ju stort sett bättre på 6000 serien, dock har den större hytten den nackdel att man ser dårligare nära rundt traktoren enn va man gör i en A serie, har jag märkt.
Tidligare, med vagnen på 665`n sprang jag mycket ut och inn och var med och gjorde mycket av vinchandet, det blir det inte mycket av nu med 6400`n (annat enn styra fjärran). 8)
Kliver numera stort sett bara ut av hytten när det er rast. :wink:
Så min konklusjon er vel att ska man sitta i hytten hela dagen, er det 6000 serien alle dager i veckan, annars duger en A serie mycket vel.
Men man hittar ju alltid något som er bättre.
En riktig skotarförare skulle nog tycka att en 6000 serie känns löjlig att köra hela dagen. :mrgreen:

En sak som faktisk er bättre på min 665 er att man kan snurra rundt sitsen mer en 180 grader, så om traktorhytten lutar åt nåt håll kan man alltid vrida sitsen så ryggstödet håller imot kroppen, i 6400 kan jag inte snurra mer en rakt bakåt, så luter hytten neråt åt vänster så får man hålla igjen kroppen med med musklar om man jobbar med kranen på högersidan , vilket er slitsamt mer enn nån minut, och krankörningen kan bli ryckig.
Men på dessa "åkermarker" som ni kör på i Sverige, er vel knappast detta nåt problem. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

KlasL  
#437632 Tror nog det blir en A-95, det verkar vara en lagom traktor att "harva" runt med

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Axl  
#734902 Hur är det med växellådan på en A95 från 2004, är det som på äldre Valmet att den går olika snabbt fram och back?

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Bert1  
#734913 Sitter det inte låda med separat F/B spak på dom? Isåfall går dom i princip lika fort på båda håll

Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Axl  
#734918 Det är det som är frågan!

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Bert1  
#734926 Jag vet inte om den lådan kom när dom började heta a95 istället för 900 eller det först kom när huven fick det nyare utseendet ca 05

Avatar Fallback

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Brorsan  
#734928 Det sitter en tillsatslåda i överkant på v-lådan för fram och back.
Den går lite fortare på backen.
Det är i princip samma låda som på valmet från 80 talet men då var tillsatslådan en överväxel.
Min fram- backlåda fick lagerras. Troligtvis av för mycket olja i v-lådan.
Den har bara stänksmörjning av lagren och det stänkte nog inte med för mycket olja i lådan, det var vad en mekaniker på Lantmännen sa i allafall.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A-95 Hiss eller diss

Gustav B  
#761279 Hej Jag har en Valtra A72 som jag fått ras i fram back omkopplaren? Vet du hur avancerat det är att byta eller vad det kostar reparera på verkstad?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).