Uppvärmning

Hjälp med eldning i panna

13 inlägg 5258 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med eldning i panna

Chrester  
#437262 Hej!

Jag bor i ett hus med en kombipanna CTC266b som är kopplad till en acc på 750L. Vi har ett alternativt uppvärmningssystem så det är inte nödvändigt att elda i pannan men jag vill väldigt gärna ha möjlighet då vi har rätt mycket skog=ved. Jag har proveldat lite i den ett par dagar men kommer inte riktigt på vilka pumpar som skall gå och hur styrningen fungerar. Detta kanske är rent av olösligt över internet men jag gör ett försök. Bifogar lite bilder för att försöka förklara mitt problem.
Pannan, har hittat manual och läst den. Tror jag kommit fram till hur pannan fungerar och vad alla inlopp utlopp är.
Bild


Detta är baksidan på pannan. Här sitter utloppet för radiatorerna om värmen förmodar jag styrs vis shunten?
Bild


Detta är styrningen mellan pannan och tanken. Förmodar att motorn med spak(uppe i högra hörnet på bilen) styr blandningen som skall ut i radiatorerna då jag har kört spaken manuellt och fått ut inget varmt vat 8) ten och mycket varmt vatten.

Bild


Om vi försöker börja från början med det mest enkla. Skall båda pumparna gå? Både den bakom pannan och den som sitter mellan panna och tank?

Problemet jag har fått är att jag kan ladda tanken osv. Men på något sätt så går det även ut vatten via pannan ut i radiatorsystemet vilket gör de för varma så klar. Jag stängde så av pumpen bakom pannan och körde enbart den mellan pannan och tanken då tömde sig tanken på varme men pannan fyllde inte på tanken?

Som sagt detta kanske är omöjligt att lösa via internet men jag hoppas på er goda kunskap! :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med eldning i panna

bgl  
#437282 Det finns en tidigare tråd på samma tema, både är tyvärr lika svåra att svara på utifrån foton.
Nu citerar jag mig själv från den andra tråden:
Generellt finns det 2 händelser som inte få ske när vedpanna och vp kan kommunicera:
1/ Vp får inte utsättas för returvatten från radiatorkretsen som är värmt med vedpannan så långt att returvattnet har högre temperatur än max för aktuell vp, oftast ca 48 grader.
2/ Beroende på hur säkerhetsventiler är placerade får varken vp eller panna stängas av "från båda håll" så att temperatur/ tryck kan stiga utan att säkerhetsventil finns i den avstängda kretsen.
Detta gäller i båda fallen för alla tänkbara driftsfall, omkopplingslägen, strömavbrott, om mindre kunnig måste elda vid oväntade händelser osv.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Göt  
#437294 vad jag förstår så har du ingen laddomat utan du har en annan lite äldre koppling jag har en bekant som har det så. han eldar pannan varm och sedan vrider han på pumpen och kopplingarna ut i tanken. Tror att det inte är så bra för pannan för vad jag hört skall inte temperaturen skilja för mycket mellan in och ut vatten till pannan så jag föreslår att du tar hem en rörmokare.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Chrester  
#437306 Tack för svar!

Stämmer bra det Göt. Ingen laddomat.
Känns som mitt system är snarlikt det din bekanta hade. Systemet verkar kräva en hel del handpåläggning.
Får se om jag bemödar mig med en rökkrökare då vi inom en 2-3års period planerar att sätta in en modernare panna med större tank osv. Då får jag väl mer med rörkrökare att göra än jag själv önskar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Göt  
#437319 Om du i alla fall ska byta panna snart så är det väl bara att köra. Vad jag förstår så eldar han upp pannan till 80-90 grader och sedan öppnar han så att han kan köra över varmvattnet till tanken. Verkar funka bra där. Hade en ctc panna förut inte lika som din men värmen ut till elementen styr du med shunten, som är en ratt på framsidan av pannan.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Chrester  
#437324 Absolut hade gärna eldat på!
Jag är tveksam till om jag styr värmen ut till elementen via shunten på pannan när jag använder acken? Den där motorn med ett vrede på är kopplat till en central i huset där man har kunnat ställa in Temp på dag respektive natt osv. Det där vredet styr om tanken överhuvudtaget släpper ut någon värme. Jag får dock inte till det med pumparna och acken. Den töms fort på värme och när jag kör den röda pumpen tömmer inte pannan sig på värme till acken. En soppa. Men som sagt kanske värt att ta ut en erfaren rörmokare. Tror dock motorn och vredet som styr värmen från acken kommer vara ett aber.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Göt  
#437336 Du har ju varmvattenberedaren i pannan så när pannan har brunnit ut skall väl värmen från ackumulatortanken cirkulera igenom pannan för att värma upp den.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Chrester  
#437395 Hmm där sa du kanske något! Det kan nog förklara ett och annat problem jag haft när jag eldat och funnit en del saker ologiska. Ska ge det ett försök imorgon igen!

Tack för input Göt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med eldning i panna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437705 Då blir väl panna kyltank til ack.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Chrester  
#438194 I helgen som gick fick jag ialf koll på systemet som inte har med acken att göra. Innan när jag fått värme till acken så har det på något sätt gått ut på tok för varmt vatten i radiatorerna. Upptäckte att ratten till shunten på pannan inte stämde med hur axeln stod. Axeln hade kärvat fast men fick loss denna och fick den inställd på perfekt värme. Dock så räckte enbart pannan uppeldad till 90grader till värme i ca 5h. Så skulle gärna få till det med acken också. Det jag kunde konstatera var att så länge jag körde cirkulationspumpen som sitter bakom pannan för radiatorerna steg inte värme från utloppet på toppen av pannan som går till acken. Stängd jag av pumpen steg värmen i utloppet på toppen. Är detta verkligen logiskt? Visst skall man kunna värma huset via shunten och samtidigt värma acken? Har som sagt tidigare ingen laddomat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Göt  
#438200 Prova att stänga av cirkulationspumpen till elementen och bara ha på den till tanken tills den är varm.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Chrester  
#438211 Ok ska pröva detta.
Om jag får fyllt acken skall den mata pannan med värme? Det verkar vara kopplat så att via shunten mellan pannan och tanken kan jag släppa ut värme rakt mot radiatorkretsen. Det är den shunten som styrs via centralen i huset. I och med att jag inte fått ordning på den hade jag gärna sett acken som ett magasin med varmvatten som matar ut sin värme via pannan och shunten på pannan som jag nu fått ordning på.

Tack för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med eldning i panna

Göt  
#438255 du får nog prova dej fram

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).