Uppvärmning

problem med Laddomat 21

7 inlägg 15694 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med Laddomat 21

verre  
#436770 Jag har en laddomat21 som jag misstänker bråkar lite. Jag behöver nog byta termostatventilen, men hur? det står klart och tydligt i anvisningen att jag ska skruva loss locket ta ut ventilen sätta i nya och skruva tillbaka locket. Men hur? hur får jag upp locket? det sitter ju sten hårt! Det ska även längst ner sitta ett likadant lock och där ska finnas en smuts ficka som måste rengöras. Men även här, HUR får jag bort locket? jag har tagit hjälp av en granne som är stark till tusen, men locken sitter bom fast!
måste jag köpa ny laddomat? det är inte gratis precis..



   TS
Avatar Fallback

Re: problem med Laddomat 21

Rolfnilsson400  
#436779 Länkar
http://www.termoventiler.se/application ... ual_SE.pdf
http://www.termoventiler.se/application ... ista_S.pdf

Avatar Fallback

Re: problem med Laddomat 21

Ldsaren  
#436801 Ta bort laddomaten .upp o spänn fast han i stadigt städ .använd en kraftig skiftnyckel. ev värm med induktion

Avatar Fallback

Re: problem med Laddomat 21

Sture Andersson  
#436812
verre skrev:Jag har en laddomat21 som jag misstänker bråkar lite. Jag behöver nog byta termostatventilen, men hur? det står klart och tydligt i anvisningen att jag ska skruva loss locket ta ut ventilen sätta i nya och skruva tillbaka locket. Men hur? hur får jag upp locket? det sitter ju sten hårt! Det ska även längst ner sitta ett likadant lock och där ska finnas en smuts ficka som måste rengöras. Men även här, HUR får jag bort locket? jag har tagit hjälp av en granne som är stark till tusen, men locken sitter bom fast!
måste jag köpa ny laddomat? det är inte gratis precis..

Köp dig en slagnyckel som passar och värm lite .
Eller om du har en mutterdragare med lite klös i .

Avatar Fallback

Re: problem med Laddomat 21

Elfving  
#436814 Är du säker på att termostaten är problemet? Försök komma med tydlig felbeskrivning så kanske vi kan hjälpa!

Luft i laddomaten som kommer av att man har färskt vatten i systemet är nog den vanligaste orsaken till driftstörningar.

Avatar Fallback

Re: problem med Laddomat 21

Jonted  
#436818 Beläggning på termostaten brukar kunna vara ett problem, får du ur den så putsa av den och återmontera. Är det annat fel kan du värma den i en kastrull med en termometer i så ser du när den öppnar.

Användarvisningsbild

Re: problem med Laddomat 21

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436908 Om du ska ta bort den o aldrig motionerat avstängningsventilerna så räkna med att dom börjar läcka snart efter att du stängt o öppnat dom.
Har den suttit där några år så är det lika bra att tappa ur o byta ventilerna direkt.

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).