ATV och UTV i skogen

Fjädring och timmervagn

39 inlägg 14137 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#436613 Öppnar frågan om mjuka bakfjädrar ihop med timmervagn. Finns det någon som testat stötdämpare med luftbälg sk "highjackers"?. Skulle vilja ändra från skogs/nöjesläge på ett smidigt sätt utan livet som insats.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

anersimyra  
#436616 Ett " steloperationskitt " monteras och demonteras på runt 4 minuter beroende på modell.

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#436620 Vill ogärna steloperera!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436621 Du ska ha sådana stötdämpare som jag har. Då behöver du inga fjädrar mer och har alltid både fjädring och markfrigång. Dessutom slipper du stötigheten som låsning ger. ( körde med låsning i många år)

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#436639 :surp: och va är det då. Verkar vara det ja söker :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436643 ASA suspension. Googla så hittar du dom. Lite kostsamma men värda det tycker jag. Sen får man en liten ficklampa också :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

anersimyra  
#436644 ASA heter dom ju.. :grin: jag har länge sökt efter just de dämparna. Jag fick 2010 erbjudande om att vara testpilot för nytillverkade dämpare till ATV.. :-BD men jag avstod när snålvargen skulle ha nära nog fullt betalt för dämparna.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Fjädring och timmervagn

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436651 Var stannar prislappen? Stod inte mycket på deras hemsida. Det pratas om en extra booster som man använder för att ändra justering av hårdhet. Påminner mycket i så fall om hi-jackers till usa bilar på 80 talet. Tyvärr så har dom inte skrivit tillräckligt på hemsidan för att det ska vara intressant att kontakta dom.

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

anersimyra  
#436655 Jag fick som sagt erbjudande om att testa ut dämpare för snart sju år sedan. Jag vill minnas ett pris på runt 8000:- kronor paret exl booster. Hemsidan ser för övrigt lika tarvlig ut som 2010.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#436656 Hitta nått paketpris 2014. 20000 pix för 4st :surp: :surp: :surp: . Oj vilket pris

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436661 Ja hemsidan är usel, och de kostar många tusen per par med "boostern". Och de är inte lätta få tag på och bli kund hos. Men när man väl är det så är de hur bra som helst att göra med. Eller dom och dom, karln som gör dämparna rättare sagt. Tror det är bara en person. Fattar fortfarande inte varför ingen investerare därruppe i norra norrland inte satsat på dem än.

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436664
Bilboo skrev:Hitta nått paketpris 2014. 20000 pix för 4st :surp: :surp: :surp: . Oj vilket pris


Ja, jag velade länge innan jag köpte ett par bak. Sen köpte jag ett par fram också. För mig är det prisvärt, men då har jag också stenig och brant mark som kräver en massa markfrigång. Så väldigt bra att kuna justera höj/hårdet utifrån aktuell belastning. Behövs bara en insexnyckel och några minuter.

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#436707 Min plånbok tillåter tyvärr inte ASA dämpare. Får fnula vidare på dä där med "highjackers" 1300/par. Har ju funkat på gamla ihopsjunkna raggarbilar i många år. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436710 Ja annars fungerar ju fjäderlåsning. Som sagt körde med det i många år själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).