Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536 LiP4, en kortare batteridriven stångsåg

1 inlägg 3403 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 536 LiP4, en kortare batteridriven stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435661 Ja, nu har Husqvarna äntligen börjat sälja den kortare batteristångsågen 536 LiP4 i Sverige. Riktpris 5100 kr inklusive moms (tool only).

Självfallet kunde jag inte motstå frestelsen, utan beställde hem ett ex. Nu har jag kört med den i några dagar längs lite vägkanter kantad av ca 20-årig ungskog av gran och tall.

Överlag har 536 LiP4 varit en mycket trevlig bekantskap. Den är lätt och smidig, till skillnad från klumpedunsen 536 LiPT5. Den naturliga arbetsordningen är att jag först tar så mycket som bara går med 536 LiP4. Sedan får jag, vid behov, komplettera med 536 LiPT5 (eller Silky Hayauchi), för att nå de sista grenarna innan 4,6 meter kvistfri höjd (som ju timmeråkarna så gärna vill ha längs skogsbilvägarna).

Jag prövade även att röja bort lite sly längs vägkanterna med 536 LiP4, vilket funkade utmärkt. Däremot tror jag att 536 LiP4 blir väl lång för en seriös skogsröjning. Då rekommenderar jag istället Husqvarna 536 LiPX.

Det är samma motor som sitter på 536 LiPX, 536 LiP4 och 536 LiPT5, vilket innebär att kedjespänningen regleras framifrån. Justerskruven är således fortfarande lika idiotiskt placerad i en "grop" som snabbt fylls igen med spån, varför justerskruven måste grävas fram så fort kedjan ska spännas. Svärdsmuttern (13 mm) är således fortfarande inte integrerad och har M6-gänga (vanliga svärdsmuttrar till motorsågar och bensindrivna midjeröjare är också 13 mm, men har ju M8-gänga).

Då 536 LiP4 endast är 3 hekto tyngre än 536 LiPX, funkar det elastiska snöret till 536 LiPX även mycket bra till 536 LiP4. Således finns inget behov av någon Flex-sele till 536 LiP4.

536 LiP4 levereras med H00-kedja (1/4-delning), vilket fungerar ypperligt till att kapa ner klena grenar och pinnar. En grövre kedja får ju ofta svårt att snabbt "få grepp" om böjliga pinnar och grenar, och vill då gärna hoppa, tycker jag. Däremot upplevdes H00-kedjan som lite långsam jämfört med H37-kedjan (3/8 hobby) på 536 LiPX, när jag prövade att röja bort björkar på ca 1 dm i stubbskäret.

Det är ju samma batterier till alla verktyg i Husqvarnas 536-serie (utom åkgräsklipparen). Jag körde med 3,0 Ah-batterier, vilket räckte i ca 1 timme per batteri. Då är det som regel också dags att fylla på kedjeoljan.

Så sammanfattningsvis funkar Husqvarna 536 LiP4 mycket bra för siktröjning längs vägkanter och ägogränser, men grenarna på den sista 0,5-1 höjdmetern (vid vägkanten) kan behöva tas med någon längre stångsåg eller stångsax. För vanlig skogsröjning blir dock 536 LiP4 lite otymplig och då är 536 LiPX ett bättre val. 536 LiP4 bör också vara intressant vid stormröjning, när det är dags att frigöra stora spänningar typ sprättbågar och dylikt.
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).