Motorsåg och handhållet

Vad för såg?

16 inlägg 6633 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad för såg?

Daniel Barnaniel  
#434995 Hej alla kunniga.
Har precis flyttat till hus och behöver köpa en såg. En större tall ska fällas, därefter kommer den uteslutande användas att kapa ved med. Skulle gärna gå på en eldriven för och slippa meka, är det vansinne? Om inte, vad/ hur väljer man? Låt säga max 5-6 tusen spänn, hellre mindre såklart men inget skräp. Kraft och minst 35cm svärd ska det va!
Stora tack i förskott/ Daniel.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

totte  
#435046 Elsåg är inte fel på vedbacken. Kanske inget att fälla en stor tall med, men skulle väl rekommendera att du tar hjälp med den fällningen om du inte är särskilt sågvan. Elsågens fördelar: Billig i drift, tål kontinuerlig körning, hyfsat billig i inköp, låg ljudnivå (OBS, hörselskydd måste man ha ändå). Med normal enfasanslutning är effekten begränsad till ca 2 kW, men dragförmågan är mycket bra, tappar inte varvet som en bensinare med samma effekt.

Annars, om inte el, för att enbart stå och kapa på vedbacken så bör du satsa på en såg över 50 cc gärna upp i 60 cc-klassen om det inte handlar om ganska lite ved, alltså bara ett par tre kubikmeter om året. Där blir det problem med budgeten om du inte satsar på en bra begagnad som nog kan komma loss för 2 - 4000 kr, beroende på ålder och skick.

Avatar Fallback

Re: Vad för såg?

axwell  
#435048 Absolut inte vansinne, elsågar med lite extra kraft mycket starkare än den bensindrivna med samma nominella antal hp.
Trots att jag har ett flertal bensinsågar, både stora och små, är det Stihls gamla elsåg på 2200 Watt som är bäst i vedkapningen.

Den går med 40 cm (16") i både vedkapning och klyvsågning till plank och brädor från timmerstockar.
Den här modellen blir min nästa elsåg, 2500 W för ca 5000 kr inkl. moms beroende på vilken kedja och svärd man väljer.
https://raketlasse.stihl-viking.se/sv-s ... e-250-c-q/

Det finns en modell som är lite enklare för 3500 kr, den dyrare är nog ändå värd merkostnaden.

Se till att få lite längre svärd än 35 cm.
Gå in på Stihls hemsida och jämför modeller.
Använd skyddsutrustning även till elsågen, glöm inte hörselskydd !

Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

Sågomanen  
#435053 Om du vill ha en bensindriven såg så titta på en Husqvarna 55. Bra kraft både för att ta ned trä och till vedkapning. Bra kvalité och ca pris ett par tusen.

Avatar Fallback

Re: Vad för såg?

hfab  
#435055 Förra våren kapade jag upp ca 14 kubik med blandved med min gamla 346 a.
Så jag tror att det funkar med en 50cc såg på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: Vad för såg?

tallen100  
#435058 Har du vass kedja och inte stollkör utan tar det lite lugnt på vedbacken så funkar en 242:a, men är det riktigt grovt och du kör hårt och mycket så ska det vara en stor såg.

Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

totte  
#435115 Så kan man ju säga så här, de flesta sågar i alla storlekar kan funka på vedbacken, med omsorg, gott handlag och bästa möjliga skärpa. Jag gjorde många tiotals kubik med Partner 4200, 42 cc hobbysåg. Den lever än.

Men, om man nu skall skaffa en såg för att i stort sett enbart använda på vedbacken, varför då inte välja nåt med hyggligt med kubik så man kan kapa lugnt och fint och ändå effektivt och inte behöver oroa sig för att överbelasta en liten gallskrika till såg.

55:an är en utmärkt såg för vedbacken.

Alternativt som även axwell är inne på en bra elsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

Daniel Barnaniel  
#435148 Jösses så många svar, hade jag aldrig trott. Tackar väldeliga!
Blev mest tänd på stora el- Stihlen du tipsade om Axwell men måste ändå fråga; Hkv 55 är vad? Alla jag hittar heter 55 följt av nån siffra till. Är det alla HKV med 50cc?
Fotnot för oroliga; jag har sågat och fällt en hel del även om det börjar bli ett tag sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

Sågomanen  
#435154 Googla och du skall finna vad Hqva 55 är :smile:

55cc, semiprofessionell såg utan handtagsvärme, bygger på 242xp som är en mycket bra proffssåg om än en äldre modell.

Mycket vrid och bottenkraft för just fällning eller ännu hellre vedkapning. Finns gott om delar om något skulle behöva bytas ut.

Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

Daniel Barnaniel  
#435158 Googlat har jag gjort men får bara gamla svar, ingen att köpa som heter 55. Bara 550 etc, 50,1cc. Eller menar ni begagnat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

Sågomanen  
#435161 Det är begagnat. Om du väljer Google med bilder måste hqva 55 dyka upp.

Avatar Fallback

Re: Vad för såg?

axwell  
#435162
Daniel Barnaniel skrev:Jösses så många svar, hade jag aldrig trott. Tackar väldeliga!
Blev mest tänd på stora el- Stihlen du tipsade om Axwell men måste ändå fråga; Hkv 55 är vad? Alla jag hittar heter 55 följt av nån siffra till. Är det alla HKV med 50cc?

Det är en sk. farmarsåg som heter Husqvarna 55 den är på ca. 53 cc, bra bottendrag för den prisklass den tillhörde.
Min är är från andra delen av 1990-talet och fungerar fortfarande, tror att det är länge sedan den tillverkades i Sverige under Husqvarnas kontroll, elsågen är ändå en bättre vedkapare.

Vikten för bensindrivna anges utan svärd, kedja, bränsle och kedjeolja.
Stihls elsåg inkluderar svärd och kedja i vikten men inte kedjeoljan .

Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

totte  
#435213
Daniel Barnaniel skrev:Googlat har jag gjort men får bara gamla svar, ingen att köpa som heter 55. Bara 550 etc, 50,1cc. Eller menar ni begagnat?


Ja, Hva 55 finns numera bara begagnat. Ett av de säkrare beg-köpen, eftersom det är en mycket slitstark och välbyggd såg. Kan sägas vara det närmaste en perfekt allroundsåg som gjorts. Inte bäst på nånting men ändå mycket bra till det mesta. Som nämnts, skall du hålla din budget så blir det mycket svårt med nya bensinare i rätt storlek.

Så, om du är säker på att din användning blir i stort sett bara på vedbacken så skulle jag nog säga Stihl elsåg. I synnerhet som du sa att du vill slippa meka, risken för det finns alltid med bensinare, särskilt begagande.

Användarvisningsbild

Re: Vad för såg?

Daniel Barnaniel  
#435221 Hej igen och ursäkta tjatet.
Blir nog en elsåg... Ser at HKV släppt elsåg: 420EL, bara 2Kw dock. Inga omdömen än va?
Tack på förhand igen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för såg?

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435252 420EL kan jag inte uttala mig om, men jag har haft både Husqvarnas/Jonsereds mindre och större elsågar och kan i alla fall säga att det är den större (2kW) som är värd att satsa på.

Jag hade en stor och köpte en liten som komplement när den såldes för halva priset för rätt många år sen. Den stora funkar fortfarande fint, men den lilla hann jag inte såga mycket med innan den gav upp. Naturligtvis låg den ouppackad större delen av garantitiden, så garantin hann gå ut innan den dog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).