Motorsåg och handhållet

Röjsåg Jonsered 2145 går konstigt.

3 inlägg 3457 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg Jonsered 2145 går konstigt.

Kristian84  
#432683 I höstas röjde fadern gräs vid ett dike, naturligtvis hamna både gubbe och såg i vattnet[emoji23]
Efter de slog han färdigt gräset med de som fanns kvar i bensin tanken.
För 2 veckor sedan fyllde jag sågen med ny bensin och den starta men svara inte på gaspådrag. Efter att ha bränt halva tanken på starter och lite tomgång körning fick den stå några timmar. Jag prova sedan starta och sågen gick som en klocka.
Idag fyllde ja åter igen tanken och ryckte igång för att röja, den gick då en stund på tomgång och lite gaspådrag. Fick den efter ca 5 min att gå på fullgas, men den dör av efter kanske 3-5 sek full rus för att vid nästan tomgångsvarv komma igång igen. Körde den så i några minuter utan att varva sönder grejerna, sen så går den som en klocka igen. Bränsle slang och filter är kollat. Kan de va vatten/fukt kvar någonstans trotts att ja kört upp en halv tank första och halv tank idag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Jonsered 2145 går konstigt.

traktorz  
#432720 Har röjsågen hamnat i vattnet, så kan det ha kommit in vatten i förgasaren, t.ex. via hålet för doseringsmembranet.

Bränslepumpsidan har förmodligen inte påverkats, där finns ju tanklodet dessutom som filtrerar bort oönskad fukt. Har du en riktigt fin silduk, sila igenom bränslet någon gång extra, ytspänningen gör att du fångar upp restvatten i silen.

Jag skulle först blåsa rent sågen utvändigt med tryckluft, sen ta isär doseringssidan på förgasasaren, samt försiktigt lossa och ev. rengöra förgasarnålarna för L & H.

- Undrar om du har denna förgasare? Zama C1Q-EL21

Ref:
http://www.jonsered.com/ddoc/JONI/JONI2 ... 014-12.pdf

Avatar Fallback

Röjsåg Jonsered 2145 går konstigt.

Kristian84  
#432752 De verkar stämma med förgasaren till utseendet iaf. Tack för den bifogade filen[emoji106] Ska lossa på så mycket ja vågar. Vart tar allt vatten vägen när sågen börjar fungera som den ska? Hamnar vatten under bensin när man slår ihop dom? Kan de va något sånt?! Att vattnet lägger sig på en dum plats och när jag får skaka och blaska runt bensinen tillräckligt så går den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).