Gallring

Reklam

33 inlägg 14073 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reklam

dag-man  
#30883 Man kan ju se en reklam från ett visst bolag med en slogan som lyder: Det är inte lätt att gå genom en felskött skog.... hehe
Tror att jag är beredd att hålla med..


Senast redigerad av dag-man tor 19 jun 2008, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30905 hmm..ser ut att vara ogallrad skog som blåst ner va?
Eller är du för eller emot gallring?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30906 Fast i vindutsatta lägen och där gudrun drog fram som värst så spelar det nog inte så stor roll hur man skött(eller inte skött skogen),där har vinden sopat ner träden ändå. Men visst nygallrade bestånd är ja alltid känsligare särskilt när det är hårt gallrat.

Avatar Fallback
dag-man  
#30907
jönsson84 skrev:hmm..ser ut att vara ogallrad skog som blåst ner va?
Eller är du för eller emot gallring?

Jag har egentligen inget emot att man gallrar, det måste man ju göra.
Men tycker att det oftast tas för hårt i gallringarna. Men det finns ju undantag!

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30908 Aha du,då har vi nog ungefär samma åsikter. Kör själv en liten gallringsskördare och anser mej inte gallra hårt(iaf inte om man jämför med en del andra gallringar ja tittat på).
Det viktigast tror jaf är att inte öppna upp beståndet för mycke,alltså så lite väg som möjligt. Tycker man ser skräckexempel ibland med 4 metersvägar med 10-18 meters mellanrum.

Men det är nog ackorden i gallring som gör att det blir hårdare gallrat kanske :? ,ju högre uttag desto högre produktion på maskinen= billigare avv,kostnad. Sen är ju vägträden billiga att hugga oxå. Men långsiktigt är det ju inte nån bra ekonomi särskilt inte om det blåser ner innan det är "moget".

En sak som är lite märkligt som ja pratade om med en som kör med häst å griplastarvagn professionellt(han handlar även lite med slutavv.) är att det ofta är i gallringarna markägaren försöker pruta sej till en femma extra i netto,när det igentligen kanske skulle va lättare att förhandla sej till kanske 50 kr mer i en slutavverkning.
I gallring ser ja ju hellre att man skapar ett värdefullt bestånd för framtiden än att det blir mycke netto .

Avatar Fallback
dag-man  
#30909 Jag håller med dej till fullo. Skogsbruket drivs allt för kortsiktigt idag, man tänker bara på pengar men inget på skogen och hur den kommer att se ut i framtiden. Men jag kan förstå många entrepenörer också, för dom flesta är ju under hård press i dagsläget.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30931 Ja, varför skulle man inte tänka på pengar? De flesta skogsägare vill nog gå back så lite som möjligt.

Användarvisningsbild
masterchief  
#30936 Jo pengar är man i behov av som skogsägare :oops:
Hur som helst är det ofta räntor och amorteringar som ska in.
Det här med gallringsuttag kan ältas fram o tillbaka i evigheter.
Finns det något rätt eller fel?
Personligen så tror jag på linjen att hålla bestånden välslutna, gallra så man håller igen förbanden närmast stickvägen för att ta lite hårdare i mitten.
Jag lägger gärna ut gallringen på en gång mer än vad de nya mallarna säger.
Dels får man lite mer återkommande inkomst, dels så tror jag att stormkänsligheten blir mindre.
Tycker mig ha bevis på det efter Per och vinterns milda blåst.
Markägaren blir inte lidande ekonimiskt av det då man kör på kubik.
Klart man skulle kanske tjäna någon krona mer på skördaren på att gallra hårdare, men nöjda markägare är återkommande markägare.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30939 Jag hoppas och tror att markägaren väljer gallringsstyrkan, innan stormarna var väl 35-40% inte ovanligt. Nu verkar rekommendatione ligga på 25% snarare. Då får man inte ha tätt mellan stickvägarna, om det skall bli kvaltetsgallring.

Avatar Fallback
dag-man  
#31005
Mangan skrev:Ja, varför skulle man inte tänka på pengar? De flesta skogsägare vill nog gå back så lite som möjligt.


Jo,det är klart att man inte vill gå back som skogsägare. Men samtidigt så ska man väl vara glad om det går +- noll i en gallring egentligen, istället för att bara räkna med att tjäna pengar hela tiden. Så om man gallrar och går +- noll så har man inte förlorat något och man har vunnit ett bestånd som ökar i värde men inte direkt. Men det är ju bra om man får ett överskott vid gallring.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31006 Jo, man förlorar en massa ränta eftersom det dröjer 20 år till innan det blir någon intäkt nästa gång.

SVS gallringsmallar passar bäst för dem som inte behöver några pengar, utan bara vill ha en fin skog. :-)

Avatar Fallback
dag-man  
#31008
Mangan skrev:Jo, man förlorar en massa ränta eftersom det dröjer 20 år till innan det blir någon intäkt nästa gång.

SVS gallringsmallar passar bäst för dem som inte behöver några pengar, utan bara vill ha en fin skog. :-)


Jo, men vad gör det när man gallrar stenhårt, och så blåser skogen ner sen. Det måste ju bli billigare att vänta 20 år på nästa intäkt och betala ränta, än att behöva hugga vindfällen efter varje litet blåsväder? :?

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31015
Mangan skrev:Ja, varför skulle man inte tänka på pengar? De flesta skogsägare vill nog gå back så lite som möjligt.


Vem har sagt nåt om att gå back? Ja har iaf aldrig kört nån som inte givit markägaren posetivt netto. Men i riktigt klena bestånd är det inte lätt(vare sig man kör på timme eller ackord), ibland känns det som det hade varit bättre att röja vissa bestånd och vänta några år för att få upp medelstammen och få ett något högre netto något år senare.Men vill markägaren att de ska gallras så är det ju bara att göra.

Och dessutom, ett försiktigare ingrepp gör ju att beståndet blir mindre stormkänsligt= man slipper förhoppningsvis dyra averkningskostnader på strövindfällor om det blåser efter att beståndet blivit gallrat.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31017
Mangan skrev:Jo, man förlorar en massa ränta eftersom det dröjer 20 år till innan det blir någon intäkt nästa gång.

SVS gallringsmallar passar bäst för dem som inte behöver några pengar, utan bara vill ha en fin skog. :-)


Nja,håller ja inte med om riktigt. Tar man lite mindre första gången kan man ju gå dit efter 10 år igen å plocka dom träden(som man annars skulle tagit första gången man gallrade,om man gallrat hårt) som då har vuxit till sej+lite till kanske.

Du vet väl att ett ogallrat bestånd producerar mest volym, men det självgallrar ju sej(synd att det ska behöva stå och dö när det kunde bli prima massa och timmer)+att man inte själv kan välja dom kvalitativt bästa huvudstammarna+ att det blir dyrare avverkningskostnader vid föryngringsavv och vindfällehuggning(många klena stammar=dyrare att avverka)+ att det är härligt å se och gå i en välskött och "lagom hårt" gallrad skog 8) (och kanske tänka"här blir många fina kubik te slutavverkningen" :wink: )

Så du menar att man ska gallra hårdare än mallen?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31028
dag-man skrev:
Mangan skrev:Jo, man förlorar en massa ränta eftersom det dröjer 20 år till innan det blir någon intäkt nästa gång.

SVS gallringsmallar passar bäst för dem som inte behöver några pengar, utan bara vill ha en fin skog. :-)


Jo, men vad gör det när man gallrar stenhårt, och så blåser skogen ner sen. Det måste ju bli billigare att vänta 20 år på nästa intäkt och betala ränta, än att behöva hugga vindfällen efter varje litet blåsväder? :?


Kanske, kanske inte. Det beror på vad man tror om virkespriser om 20 år, räntan fram till dess och hur mycket man behöver pengarna nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar