Trädfällning (arborist)

Hur skör blir björken?

19 inlägg 12112 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur skör blir björken?

tonyW  
#429271 Har en björk med kraftigt bakåtlut (3-4 m) som ska fällas nära hus. Undrar om böjligheten i gångjärnet påverkas mycket av låg temperatur (-5– -10°C)? Rädd för att det går av... Tänkte fälla med kil och lina/vinsch... Nån som har bra erfarenhet av björk? Har mest fällt gran o tall.
//tony



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

anersimyra  
#429274 Är björken frisk är virket betydligt segare än tall och gran. Men den är självklart sprödare vid stark kyla.

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

tonyW  
#429277 Japp, och då är frågan om det är bäst att vänta tills vi har plusgrader igen??? eller är -5°C OK??? den ser frisk ut!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

JensSkoog  
#429290 Nära hus föredrar jag att vänta till det är pluss, om det går. Om inte säkrar jag dubbelt och lite extra :wink:
Kom i håg att tjälan hänger i trädet i många dar om det har varit riktigt kallt. Kan skriva
under på att björk blir spröd i stark kyla.

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

tonyW  
#429299 Tack tack - då får det bli så! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur skör blir björken?

rikard_e  
#429300 Som JensSkoog säger. Vänta tills plusgrader.

Har haft 2 björkar på sistone som agerat väldigt konstigt vid minusgrader. Spjälkat sig i brytmånar

Avatar Fallback

Re: Hur skör blir björken?

jannee  
#429302 När björken är frysen är den i princip lika "skör" som andra träd annars är den seg, brister inte i första taget.

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

tonyW  
#429304 Kanske ändå är att föredra segt trä (plusgrader) då det är kraft böjning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur skör blir björken?

tallen100  
#429310 Är det bara någon minusgrad går spelar det ingen roll, men är det inte bråttom så kan du ju vänta tills det blir plusgrader.

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

tonyW  
#429319 Nog lika bra att ta det säkra före det osäkra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

JensSkoog  
#429370 Bra du tog fram den här frågan @tonyW :-BD

Gott med allt man har tänkt genom innan man startar sågen, och nära hus
skulle man alltid vara 150% säker på att allt går som det ska.
Vad minusgrader gör med trä kan man ju erfara om man klyver i sträng kyla. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

MartinH  
#432121 Tog ned en björk idag som inte var helt färsk, murken i mitten men hyfsad i övrigt. Veden var delvis vit och lite mörkare. Inte en död björk men toppen hade åkt av för ett tag sedan.

Gjorde som vanligt riktskär och säkra hörnet. Gjorde dock ett lite djupare riktskär för att få en förskjutning av tyngdpunkten.

Det som förvånade mig lite var att björken var ganska seg. Fick jobba med Skogmas högre kilar för att få ned björken och det var inget bakåtlut heller. Den stod liksom och stretade emot innan den kom ned så att säga.

Det var cirka 4 minusgrader. Vet inte om det var minusgraderna som gjorde björken seg eller?

Mvh

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

JensSkoog  
#432215 Gjort exakt det samma som dig idag, @MartinH :wink:

En björk bredvid kyrkan som som dom fruktade skulle komma ner i huvudet på någon. Bruten av med toppen hangande 2/3 upp, och halvdöd. Bara 30 cm i dia, men lång och nästan kvistfri.

Fick skuva den ner med en slana, eftersom den inte ville, och när den då kom gick brytmånet av innan den var halvvägs. Var väl en brun kärna på fem-sex cm, men ytveden var fräsch. Minus två grader, men på natten är det kaldare, så marken där var tjälad.

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

anersimyra  
#432220
MartinH skrev:Tog ned en björk idag som inte var helt färsk, murken i mitten men hyfsad i övrigt. Veden var delvis vit och lite mörkare. Inte en död björk men toppen hade åkt av för ett tag sedan.

Gjorde som vanligt riktskär och säkra hörnet. Gjorde dock ett lite djupare riktskär för att få en förskjutning av tyngdpunkten.

Det som förvånade mig lite var att björken var ganska seg. Fick jobba med Skogmas högre kilar för att få ned björken och det var inget bakåtlut heller. Den stod liksom och stretade emot innan den kom ned så att säga.

Det var cirka 4 minusgrader. Vet inte om det var minusgraderna som gjorde björken seg eller? Med reducerat grenverk får du den effekten. En stam helt utan grenverk är betydligt motsträvigare än ett helt träd.

Mvh

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

MartinH  
#432242 Tack för svaren, intressant att reducerat grenverk/ topp påverkar så. Den var också risig och torra grenar längre upp. Fick hålla ögonen uppåt så inget kom rasande ned.

Min björk höll dock brytmåmen hela vägen ned. Fick den dit jag ville mellan två hus.
Man får vara lite extra försiktig när trädet inte är helt hundra.

Mvh MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).