Skördare

Timberjack larmar för lågt oljetryck

4 inlägg 3661 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timberjack larmar för lågt oljetryck

Martin L  
#429055 Hej

Har haft problem med larm för lågt oljetryck på en Timberjack 870B en längre tid, har monterat en manometer istället för givaren och konstaterat att oljetrycket är helt ok. Larmet kommer endast vid tomgång till och från, känns som att det är något med TMC:n.

Någon som har haft liknande problem med larm via tmc:n ?

/Martin



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack larmar för lågt oljetryck

Fredrik Reuter  
#429059 Hej,
Larm från maskindatorer på äldre maskiner är nog ganska vanligt. Jag körde en JD 770D en sommar och den larmade hej vilt för en massa olika saker, man vande sig på nåt sätt.

Vad säger TMC:n nu när du tagit bort givaren den får signalen från?

Användarvisningsbild

Re: Timberjack larmar för lågt oljetryck

Martin L  
#429095 Troligen larmar den, givaren ger ett värde mellan 0 - 5v och larmar om det kommer under ett visst värde.
Kan ju prova, men oljetryck vill man trots allt ha lite koll på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack larmar för lågt oljetryck

JoTh  
#429147 Kolla upp med din John Deere servicelämnare om det är ett känt problem, så kanske det bara är att byta givaren. Men före det kan det ju vara bra att veta vilket värde givaren skall ha vid det oljetryck som du har fått på manometern i annat fall. Det är inte ovanligt att givare av liknande typ tappar lite i sitt mätområde över tid. Med en så låg trycknivå som det är på motoroljetryck, så är det ju därför lättare att den hamnar utanför larmgränsvärden, och föranleder ett byte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).