Massaved

Björkmassans framtid.

18 inlägg 23087 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björkmassans framtid.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423468 Från 70-talet och framåt har björken fått ett uppsving. Från att betraktats som ogräs till det högst betalda massasortimentet. Nu ställs massaindustrin om. Från tryckpapper till kartong och hygienpapper. Betyder detta att efterfrågan på kortfibrig massa kommer att minska? Ser redan tecken på att det är trögt att få björken ivägkörd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkmassans framtid.

svampbob  
#423474 Ja visst är det långfibern som är mest attraktiv i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423477 På 70-talet sa de att kortfibern skulle bli värdelös. Så blev det inte då. Men kanske blir det så nu? :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkmassans framtid.

svampbob  
#423483 Jag vet att det på vissa ställen diskuteras att sluta med björken.

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423486 De som lockats att satsa på björken av certifieringsskäl kan komma att känna sig lurade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

jannee  
#423488 Bara vänta och se tiden an. När elpriserna börja skjuta i höjden kommer många att efterfråga ved - björkved.
Ska vi driva hela Sveriges fordonsflotta med importerad el kommer säkert priset att stiga drastiskt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

Amatörhuggare 62  
#423490
1481661433_20161206_100528.jpg
Vart tog Södras satsning på klädmassa av Björk i Mörrum vägen?
Hörs inget ??

Användarvisningsbild

Re: Björkmassans framtid.

ananders  
#423491 Vad jag har hört så går den för fullt men den kan ju inte svälja all björkved. Producerar 170.000 ton textilmassa per år så det är ingen jättestor produktion.

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

Amatörhuggare 62  
#423495 Tack för svaret.

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423499 Elpriserna kommer knappast att sticka iväg. Folk blir latare och många vedeldare installerar jordvärme. Värmeverken importerar billiga sopor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkmassans framtid.

Vedproducent  
#423501
jannee skrev:Bara vänta och se tiden an. När elpriserna börja skjuta i höjden kommer många att efterfråga ved - björkved.
Ska vi driva hela Sveriges fordonsflotta med importerad el kommer säkert priset att stiga drastiskt :mrgreen:

Hehe fordonsflottan kan vi driva med överskottet som vi exporterar. Det är faktiskt ingen jätteförbrukning som går åt.

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

rikard_e  
#423507 Då får dom fan komma på nått att nyttja björken till. Känns som det enda jag kommer få upp på mina marker....

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

Axl  
#423508 Tror den har sitt användningsområde även i kartong. Det importeras väl en hel del björk och det är lättare att stoppa biltransporterna från närområdet än en båt/tåg. Så efter utdragna underhållsstopp och inför årsskifte blir det kvoter.

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

Elfving  
#423552
rikard_e skrev:Då får dom fan komma på nått att nyttja björken till. Känns som det enda jag kommer få upp på mina marker....

Så brukar det se ut i 15 år, men som de säger "björken är granens moder" så kommer ofta gran från tillsynes ingenstans därunder om det är fråga om gammal skogsmark i af.

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423581 När björken blir gallrad så brukar det trycka upp gran oavsett mark

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).