Traktorer och processorer

Hypro effektivitet

19 inlägg 8278 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hypro effektivitet

Sidekicknicke  
#423004 Hej ni som använder Hypro, hur mycket får ni igenom en bra respektive dålig dag? kbm/h?

Finns det någon data på hur mycket mer effektiv man borde bli om man använder fällgrip?

Använder någon vid slutavverkning?

Är mest intresserad av de större modellerna, 555 och 755.


all data är intressant.
Med vänlig hälsning, Niklas



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

Vardon  
#423025 Kanske går att läsa ut något från Gallringsdagarna...

Vardon - Tråden om gallringsdagarna 2016

Finns väl även länk där nånstans till foldern med all rådata.

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

hlb  
#423034 Diagrammet från gallringsdagarna stämmer rätt bra. Hypron är drygt dubbelt så snabb i gallring, som en god manuellhuggare, även med en 70-plussare vid spakarna.

Avatar Fallback

Re: Hypro effektivitet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423041
hlb skrev:Diagrammet från gallringsdagarna stämmer rätt bra. Hypron är drygt dubbelt så snabb i gallring, som en god manuellhuggare, även med en 70-plussare vid spakarna.

Räknar du tiden för brossling med för huggaren då?

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

Torbjörn Johnsen  
#423042 I tiden som redovisas för manuellhuggningen på gallringsdagarna ingår brosslingen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

hlb  
#423044 Ja. Fällning-till att det ligger sorterat i högar vid risad väg.

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

Torbjörn Johnsen  
#423045 Jag besökte en erfaren Hyproanvändare förra veckan (film kommer snart) och han sa att det blev runt 10 fub per dag i de klenaste gallringarna men lätt kunde bli det dubbla när grovlek och längd ökade.

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

hlb  
#423046 Såg Torbjörn att jag skrev god !!! manuellhuggare.

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

Torbjörn Johnsen  
#423047 Maskinen jag tittade på var en Hypro 450 XL med kran.

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

hlb  
#423048 Samma som min. Modellen kan rekommenderas om man kan skota när det regnar,

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

Vardon  
#423051 Var det 300an eller 755 med fällgrip de körde och jämförde med gallringsdagarna?

Avatar Fallback

Re: Hypro effektivitet

Tonfisk  
#423054 Det diffar mycket om det är klent eller grövre men det gör alla system. Mest nytta har vi till vindfälle, då är den ovärderlig att dra med. Vi har en 450 XL
Jag tror vi bor nära varandra sidekicknicke. Du får komma och prova vår [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

Sidekicknicke  
#423064 Det skulle jag gärna göra. Var finns du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro effektivitet

Chuck Norris  
#423066
hlb skrev:Diagrammet från gallringsdagarna stämmer rätt bra. Hypron är drygt dubbelt så snabb i gallring, som en god manuellhuggare, även med en 70-plussare vid spakarna.


Nu tror ju jag att den är mer än dubbelt så snabb jämfört med en manuell huggare. Dessutom så krävs det att den är betydligt snabbare än två gubbar eftersom den kostar mer per timme än två man. Annars blir det dyrare med Hypro än att manuellgallra och det vet vi ju hur dåligt det lönar sig.

Användarvisningsbild

Re: Hypro effektivitet

Sidekicknicke  
#423067 Det jag är ute efter är vilken av alla "egen maskiner" (stegmatare, hypro, vimek, har inte koll a på alla modeller) som man har bakom traktor som blir mest effektivt. Förstår givetvis att man inte kan jämnföra med en skördare. Men har man intresse och tid att lägga på skogsskötsel så kommer man ju i ett annat läge.

Finns det ens någon som klarar slutavverkning? Alla är ju inriktade på gallring.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).