Skördare

Aggregatbyte

10 inlägg 9971 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aggregatbyte

M,ohlsson  
#422639 Har ett valmet 945 aggregat som egentligen har sett sina bättre dagar. Skördaren är en 901s2:a och tanken på aggregatbyte finns ju, men steg ett är ju att veta mer om vilka möjligheter som finns och vad som skulle funka att para ihop maskinen med. Det är ju inga nya grejer då datorn som sitter i är en Maxi1. Nyfiken på hur andra löst detta eller vad folk har för tankar om situationen?
/M,ohlsson



   TS
Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

JoTh  
#422967 På en så pass gammal maskin som är från 90-talet är det nog svårt att få någon vidare ekonomi i ett aggregatbyte tyvärr, beror ju på timmarna på maskin förstås. Jag skulle troligtvis försöka få tag på något/ några andra gamla avrivna 945'or, eller delar från tidigare skrotat aggregat, och renovera det som finns. Med byte av lite nya bussningar och slang, och ta tillvara på de bästa i övrigt vad gäller kvistknivar etc. kan du lyfta dig en hel del till en vettig kostnad med lite tur. Men var observant på att det finns flera vitt skilda serier på 945'or. 945s2 och 945.1 är det mycket som skiljer på, så en hel delar passar inte mellan dem, kolla också upp valsmotorernas storlekar. Annars är ju aldrig ett begagnat Lox Max 4000 aggregat fel på en 901'a, men då måste du bla. hålla koll på valsmotorernas storlek, och montera en VU-box eller svartalådan som den i dagligt tal kallas, för att få ihop funktionen för givarna.

Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

M,ohlsson  
#422978 Jo de är ju det som är grejen! Maskinen är ju gammal och ganska många timmar på räknaren... Men i det syftet som jag har den till nu så funkar det. Den rullar på egna fastigheter som en alltiallo och har gjort det senaste 6-7 åren så nu har man ju lärt känna maskinen en del. Alternativet att byta den mot ngt nyare har man ju haft men då har man ju ändå en rejäl mellanskillnad i pris att kompensera med. Plus att det då inte heller finns någon garanti att den maskinen kommer funka bättre.
Har ju försökt hålla lite koll på begagnatmarknaden men förmodligen är jag ju inte ensam om denna sitsen utan andra försöker också få tag i de delar som finns. Jag ser ju helt klart "enkelheten" i att göra så då det är samma system. Dock så är väl en renovering av ett 945 en ganska stor operation och om det går vill man ju se till att det verkligen är bra begagnade delar som man har så inte arbetet är helt ogjort några körtimmar senare.
Precis som du är inne på så har ju tankarna varit på lm4000 eller sp451 typ. Dessa aggregat borde det ju finnas en hel drös av. Men är väldigt nyfiken på hur det där med VU-box/svartlåda funkar och vilken summa det kan hamna på vid sidan av själva kostnaden för aggregatet? Jag väljer ju helst det som går lättast att para ihop med maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

JoTh  
#423079 För att du skall få mer information kring VU-box ring till Patrik på Timmerteknik i Karlstad AB, då det är han som har dessa VU-boxar och även installerar.

Användarvisningsbild

Re: Aggregatbyte

Lolich  
#423128 Du kan även ringa direkt till SP-Maskiner i ljungby, de brukar ha begagnade 451 på lager som varit anpassade till valmet. De kan nog svara på det mesta om sammankoppling också.
Mvh. Lolich

Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

JoTh  
#423156 Om du skall byta bort dig från Valmets 900 serie aggregat finns det egentligen bara ett gångbart sätt att göra det på med en maskin av din årsmodell, och det är med VU-box, oavsett om det skulle bli ett LoxMax eller Sp aggregat. Om du inte skulle ha en ofantlig tur att VBU (Valmet Base Unit) som sitter under bakfönstret är av en speciell revision som heter R2b. Då den speciella R2b varianter var dyr och ovanlig och har både Sisu-can kanaler för maskinstyrningen och en extra utgång med ISO-can där det går att ansluta en Valmet MHC (aggregatdator) av nyare modell. Men det fanns inte så många programpaket som var gångbara att uppgradera ett sådant styrsystem med på den tiden det var mer aktuellt. Därför skulle jag förorda en VU-box för att göra det enkelt och inte ställa till med några obehagliga extrautgifter kring tvingande uppgraderingar av någon hård och eller mjukvara som kan föra dryga kostnader med sig innan det är iland. I dag borde det gå att få tag på en begagnad VU box, då många maskiner bör ha skrotats som har haft sådana installerade.

Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

M,ohlsson  
#423280 Har idag varit i kontakt med säljare på logmax. Då talade han om en lösning med deras Interface. Glömde fråga men är detta samma sak som VU-box? eller är det en annan variant? Det vi kom fram till var att jag skulle invänta samtal från en viss Patrik som installerade detta på Valmet/Komatsu-maskiner åt dom. Gissar att det kanske är samma Patrik som JoTh nämnde. Någon som har erfarenhet av driftsäkerheten i dessa VU-boxar, är det pålitligt eller strular det mycket med "översättningen" iaf?
Funderat lite på beg aggregat som suttit på Valmet/Komatsu men det känns ju lite för bra att det enkelt bara skulle gå att koppla ihop med tanke på åldersskillnaden.
Men om jag fattade dig rätt där JoTh så om det skulle finnas en ISO-can-utgång på VBU:n och man ansluter en HMC så skulle det ge möjlighet att ha ett nyare aggregat utan större modifieringar? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Är väldigt tacksam för alla svar, tycker det är jätteintressant att lära mig mer om hur detta funkar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

JoTh  
#440117 Intressant att höra om det blivit något nyare aggregat.

Angående VBU revisioner så är det liten chans att det skulle vara en av rätt modell i din maskin, då jag kollat lite på möjliga kombinationer med olika serienummer. Man måste i princip upp på en "röd" maskin, förutom 921C som är ett särfall då det behövs en äldre R2b version av VBU för att det skall fungerar med ett aggregat som har Valmets aggregatdator (MHC). På din 901s2 blir det däremot knepigt, så bästa alternativet är en VU-box.

Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

jossa  
#442047 Har interface på min tx-11 och det är aldrig några problem med den mot maxi.
Men nu har ju du en äldre variant men är övertygad om att Patrik löser det. Det han inte vet om logmax är inte värt veta...

Avatar Fallback

Re: Aggregatbyte

M,ohlsson  
#446767 Ursäkta sega svar men tyvärr så har saker och ting hamnat helt på is. Framförallt för att jag studerar på annan ort så är det knepigt att få ihop det, men tanken finns ju ständigt kvar i bakhuvudet! Det jag vet om VBU:n i maskinen på rak arm är att den kommer från en 921:a då vi tvingades byta för ca 5 år sedan. Men som sagt så har jag lite problem med att kunna kolla upp saker eftersom maskinen finns ca 100 mil bort...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).