ATV och UTV i skogen

Kioti Mechron

8 inlägg 5282 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kioti Mechron

DrW  
#419524 Har funderat en tid på vilket fordon jag behöver i skogsbruket och har allt mer börjat luta åt en UTV. Har främst ett transportbehov av mig och passagerare med saker till och från skogen. Kommer inte att köra ut några mängder virke. Kikat runt lite och hittat Kioti som verkar rimligt prisvärda, åtminstone om man tittar på andras dieselvarianter. De har även en möjlighet att välja till extern hydraulik. Inte helt gratis men ändå lite lockande att om jag i en framtid vill ha en hydraulvagn så kan jag slippa en motor till.
Är det någon här som har erfarenhet av Mechron? Vad jag förstår så kan pumpen leverera 22L/min och 150 bar. Finns det något mer roligt tillbehör man kan driva? Något i vedbranschen kanske?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kioti Mechron

DrW  
#420901 Blev så att jag köpte en. Så jag får väl komma med en resention så småningom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kioti Mechron

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420913 Spännande!

Användarvisningsbild

Re: Kioti Mechron

DrW  
#427181 Fått hem den nu och provkört lite! Barnsligt roligt. Känns nästan lite förbjudet att vara ute i trafiken. Man får en del långa blickar efter sig.
Några första reflektioner:

Mycket bekväm att kliva ut och in i.
Låter en hel del, men låter rätt! Är ju en diesel!
Känns rejält byggd.
Man får inte vara så lång, ffa benen får då en konstig ställning. Tur man har korta ben! Har dock inte optimalt ställt in stolen än!
Rattjusteringsmöjlighet hade varit trevligt.
Hade fel ovan ang hydraulpump. Ger max 210 bar och 22,5 liter.

Suget efter en vagn med hydraulkran lär väl komma. Tror dock att en PW vedmaskin kommer före!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kioti Mechron

DrW  
#440461 Liten uppdatering. Kört ca 10 tim med maskinen nu och kan konstatera, helt som förväntat, att det är ju ingen riktig mark och morasmaskin. Tar sig dock fram riktigt bra i rimlig terräng. Fungerar dock ypperligt till det som jag avsåg dvs transporter av personer och utrustning. Skönt att bara kunna slänga upp allt på flaket och åka. Blir ju lite av en minipickup. Rätt bränslesnål. Ca tio liter på tio timmar. Inte testat extern hydraulik än då jag måste se över snabbkopplingarna jag har då fordonet är utrustat med flatface. Låter dock så pass att någon form av hörselskydd är bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kioti Mechron

DrW  
#513884 Ytterligare uppdatering:
Nu kört i ca 70 timmar. Inga allvarliga problem bränslepumpen började läcka lite, inom garantitiden tack och lov, Hako skötte detta ypperligt.
Ett problem med dessa något udda märken kan ju vara service men det visar sig att jag hade tur. Hako har en auktoriserad verkstad där jag bor. Lite dumt att de inte anger dessa ställen på sin hemsida. Är ju definitivt en vinst att ha verkstad lokalt.
Garantitid på ett år tycker jag är snålt dock.
Maskinen startar snällt vinter som sommar går bra men är som tidigare sagt bullrig och någon slags höselskydd känns bra. Använder BT hörlurar av öronproppsmodell som fungerar bra.
Bränsleförbrukningen är verkligen rimlig och håller sig kring en liter timmen. På transportsträckor blir det 0,25-0,3 liter milen.
Använder än så länge bara hydrauliken till en PW vedklipp som verkligen fungerar bra.
Den enda plumpen i protokollet är att vätskor i fordonet var dåligt kontrollerade vid leverans. Hydraultanken var halvtom, diffarna hade för låg oljenivå, kylarvätskan för låg nivå och spolarvätskan var inte frostskyddad. Inga skador dock.
Överlag nöjd och ersätter för mig både en bil och ett terrängfordon. Är ju något mitt mellan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kioti Mechron

Hema  
#513885 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kioti Mechron

DrW  
#513886 Kan lägga till att fjädring och väghållning är riktigt bra. Går att köra på i rätt hög fart på guppiga skogsvägar utan att det på något vis känns obehagligt. Låg tyngdpunkt och förutsägbart beteende.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).