Verkstan

Ventilation till maskinhall

17 inlägg 10783 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilation till maskinhall

skogsbaronen  
#418527 Hej. Har byggt en isolerad maskinhall under sommaren och funderar på vilken ventilation man ska ha? Maskinhallen är 144m2, vilken typ av ventilation har ni i era maskinhallar..



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ventilation till maskinhall

Blue  
#418528 Vi hat en isolerad stålhall på 480kvadrat och har faktiskt ingen ventilation alls, tidigare har vi värmt upp hallen med en dieselkanon men sen i somras har vi en luft/luft värmepump och två stora takfläktar för att hålla ett behagligt klimat inomhus.

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

skogsbaronen  
#418530 Ok, värmer upp maskinhallen med en Diesel kanon på 20kw tillfälligt. Har annars maskinhallen kallställd när jag inte är där o bygger.. märker att blir ganska fuktigt när jag startar värmaren, så man vill få ut fukten på ngt sätt fort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

haggloader  
#418549 Flera stycken frånluftvärmepumpar från IVT skulle kanske kunna fungera?
Använda rätt filter och byta ofta.

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

skogsbaronen  
#418558 Hade tänkt mig ngt hemmabyggd system som funkar bra..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilation till maskinhall

hlb  
#418563 6-8 m lång, isolerad lufttrumma utan fläkt är rätt effektiv i 50-tals ladugårdar.

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

skogsbaronen  
#418568 Ngn som bygget ett ventilations system med fläkt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

haggloader  
#418593 Aha hemmabygge, det blir nog inte tillräckligt bra med självdrag. Precis kör med en strumpa och frånluftsfläkt, inluft genom springor.

Användarvisningsbild

Re: Ventilation till maskinhall

hlb  
#418622 Klädde om en trumma i somras, blåste bra där inne. Frigolit ville åka uppåt.

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

skogsbaronen  
#418668 Har en kanalfläkt som jag ska använda som tillfällig ventilation, bara koppla på ett spirorör i sen ut..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

mooos73  
#434205 Tänkte skaffa en sjöfartscontainer som förråd men dessa är ganska tät så det riskeras bli kondens i dem.
Tänker jag rätt om jag sätter in en ventil för luft in långt ned i ena gaveln och en ventil för luft ut högt upp i andra gaveln?
Om jag skulle behöva sätta in en fläkt, visst sätter man en fläkt som suger ut luften och inte blåser in?

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

Rolfnilsson400  
#434209 Ja
Du vill ha undertryck.
Är det isolering vill man inte trycka ut varm luft i isoleringen så den kondenserar där
Senast redigerad av Rolfnilsson400 mån 30 jan 2017, 15:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434214 Tror det kommer fälla ut kondens oavsätt ventilation eller ej. Jämför med ett plåttak eller en bil. Under vissa väderförhållanden fäller det ut fukt.
Isolering hjälper till att minska utfällningen. Bör sitta på utsidan?
Kan en avfuktare vara ett alternativ? Men kräver att det är uppvärmt (+5) om du ska komma billigt undan.

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

axwell  
#434218
mooos73 skrev:av mooos73 » Idag, 14:27
Tänkte skaffa en sjöfartscontainer som förråd men dessa är ganska tät så det riskeras bli kondens i dem.
Tänker jag rätt om jag sätter in en ventil för luft in långt ned i ena gaveln och en ventil för luft ut högt upp i andra gaveln?
Om jag skulle behöva sätta in en fläkt, visst sätter man en fläkt som suger ut luften och inte blåser in?


Gör som på en jordkällare, dvs som du planerat.

Försök att få till självdrag genom ett långt rör rakt upp på frånluften, röret skall vara isolerat ända upp i toppen.

Det finns vindrivna sugfläktar att sätta som kronan på verket, dom är snuskigt dyra.
Själv klurade jag ihop en "Kinahatt" med ejektorsug, vill gärna tro att den fungerar. :roll:

Avatar Fallback

Re: Ventilation till maskinhall

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434242 Nja, en jordkällare är ju i sig ganska isolerad(håller jämn temp) till skillnad från en container. Jag antar att man dels ventilerar en jordkällare för att få bort fuktig luft från växter m.m. som man förvarar i den?

I containerfallet är nog snarare problemet att man har snabba temperatursvängningar samt en kall vägg i form av enbart stål där luft kondenserar.

Om man kör på fläktsystem finns vanlig paxfläktar som är billiga med smart styrning t.ex. fukt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).