Skotare

skotare, vilken modell????

12 inlägg 9955 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skotare, vilken modell????

SkogsPatte  
#30155 Volvo bm tydligen men vilken modell??

Bild


:?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: skotare, vilken modell????

Trod  
#30156
SkogsPatte skrev:Volvo bm tydligen men vilken modell??

Bild


:?



SM 462?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30160 871 Lisa

http://user.tninet.se/~irs543h/volvobm/lisa.html

Användarvisningsbild
totte  
#30161 Närmast liknar den 871 Lisa, kolla under

http://www1.elmia.se/wood/ -> Länk Elmia Classics, sök Volvo BM och Skotare så hittar du ett par varianter.

Tillägg: Såg att Henrik K hunnit svara innan jag fick iväg det här, och han tror också på 871.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30173 Sitter motorn på sidan är det en Lisa. Annars fanns det någon modell som hette Kalle oxå (TippKalle i flakvariant). Som kuriosa har jag kört markberedare med en Lisa i helstammsvariant som dragare 8) Det gick att skråa utav tusan åt ena hållet :)

Användarvisningsbild
totte  
#30177 Nix, det är helt klart inte en Kalle, den hade ett helt annat utseende i fronten, har kört både GrusKalle som den hette som dumper och TimmerKalle som den hette som skotare. Dessutom har jag kört en GrusKalle som var omgjord till skotare.

Kallen har två bankar, Lisa har tre och det har den på blocket också. Det är lite svårt att se hur motorn sitter på bilden, men allt annat stämmer på Lisa. Kolla t ex burken på skärmen, den lutande ljuddämparen och staget från nosen upp till taket.

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30180 Det är en 871 Lisa. Motorn sitter på sidan, det sitter även en gjuten tygnd som motvikt för detta på motsvarande sida. Den Lisan på bilden är en ombyggd millitärmaskin som orginal hade ett flak och en hiabkran utan grip.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30196 Då är det en Lisa då :D Men faktum kvarstår att i alla fall jag upplevde det mycke trivsammare att köra med motorn uppåt. Troligt vis bara inbillning men men... bara man tror det går så :)

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30198 Motorn är inte liggande på sidan :shock: :!: , den är monterad förskjuten åt sidan då förardörren är placerad framåt.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30219 Jaääöö ? vad jag menar är eller var för ca. 20 år sedan, om man kör med en motor som är sidomonterad på skrå så hamnar den uppåt om man tar lutningen på marken som referens då du kör åt det ena hållet och neråt om fordonet framförs åt andra hållet.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30240 Hade en bild i min dator på en.
Bild sparad från en Blocket annons.
Dock står det 872. troligen har den hetat det i annonsen.

Edit
Hittade info på Soldf forummet om den.

Den är byggd på Volvo SM Lisa (skogslisa), drivning på alla hjulen samt diffspärrar. Motorn är en volvo D 50A på 118 hk, samma motor som i Volvo BM 810 fast utan turbo. Den civila varianten gick att få med midjestabilisering.
Skogslisan fanns i två varianter, en som stamlunnare (SM870) eller som skotare (SM871) som är längre än lunnaren.
Den militära varianten (SM872) är baserad på SM871. Den kan lasta 1,4 ton. Den var i tjänst till 1997 ungefär.
Totalt tillverkades cirka 300 lisor mellan 1966-68, hur många som gick till försvaret vet ej.

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30264 Här är en annan bild på 871-66a

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).