Skotare

Äldre skotare?

5 inlägg 4462 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre skotare?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30061 Om man ska ha en äldre skotare för att ha i egna skogen vilka tycker ni man ska titta på då? Vilka maskiner finns det delar till och vilka ska man passa sig för? 80-tals maskiner finns väl det mesta till men om man tittar på tex Volvos 70-talare. Hur är det ställt där?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30066 Rottne Blondin och BM/ÖSA 868 är rätt säkra, har haft dom båda.
Slitstarka och användbara maskiner.
Det mesta i reservdelsväg går att få tag på, vad jag vet.
Finns en hel del nytillverkat plus ett antal hemmapulare som har delar.

Avatar Fallback
magnus.holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30072 Ford brunett / kockums 836, är bra gårds maskiner.......
rättså smidiga + slitstarka.

Avatar Fallback
sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30074 Skulle nog köpt en ösa 250,men inte äldre än en 87 då dom började med kugghjulsboggie och gjutna boggielådor.Eller en 88 när det blev turbo och 120 kran

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35702 Tittade på en 661 idag. Den är i ett bra skick utan sprickor i vagn och kran "ÖSA 69"
Navreduktion, Schaktblad, Modo skidor (dom är enorma), spetsplog, vinterband, sommarband,
och 22,5x500 däck på vagnen.
Motorn går som en klocka men den har punka på ett bakhjul så det blev ingen provkörning.
Det var slangbrott på lyftbomen till kranen så den gick inte att köra. Vid testning av
övrig hydraulik så gick en slang till sönder och tätningen till cylindern för höjning
och gav upp. Den har stått stilla i ca 8 år med sporadisk körning.
Begärt pris var 35 + moms. Jag tycker att det är för mycket. Det som måste göras är
att byta alla slangar och ev några cylindertätningar och en allmän genomgång.
Det är nog ingen sak att lägga ut 10 lakan till innan man kan kalla den driftsäker.
Den skulle ha varit ett bra vinterobjekt om man har haft en maskinhall att skruva
i under vintern. Som gårds-skotare borde den duga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).