Motorsåg och handhållet

HVA 390 XP G för klyvsågning

104 inlägg 31520 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409830 Hej,

Precis som tråden heter så undrar jag om 390 XPG är bra till att såga brädor.
Har kikat lite gamla trådar men har inte funnit någon information om detta.
Men som jag har förstått så är det i övrigt en bra såg.

Kommer att använda Logosols big Mill timmerjigg till detta men dock inte med deras egna variant av sågjigg tillverkat av brädor. Utan min egen designade variant som för övrigt funkar extremt bra med 550 xpg triobrake.

Men jag behöver nu en mer kraftfullare såg med längre svärd så 390.an känns som en bra såg för det ändamålet enligt mig själv.

Men som sagt, jag är bra på att hantera en motorsåg och övrig maskinvana har jag då jag är snickare.
Men den tekniska specifikationen om sågen är inte min starka sida.

Vet att rekommenderad kubik är 70cc och 390.an ligger på 88cc så på den punkten borde det fungera.

Tacksam för svar och övriga tankeställare.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#409838 Husqvarna 390 vil nok fungere veldig bra til det du har tenkt deg. Maks sverdlengde til kløyving vil ligge på rundt 24", men 28" går nok også bra. Vil anbefale at du sliper kjeden på 10 grader for best resultat, skrur opp oljemengden på maks, og justerer saga så den går med litt feit blanding. Det kan også være lurt å la saga gå litt etter hvert kutt slik at den får kjølt seg ned.

Ta det med ro og ha det gøy.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409840 Hej, tack för ditt svar.

Kommer beställa 70 cm svärd och kedja med 10 grader (oregon) till och börja med.
Har som sagt klyvt igår en 30cm ek-stock med min 550xpg utan problem med vanlig kapkedja
Så då bör 390.an funger ännu bättre.

Har Aspen 2-takt bensin men du nämnde en fetare blandning av bensinen.
Kan man späda ut Aspen ytterligare eller ska man blanda helt själv?

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#409842 Bruk aspen, men juster opp H nåla på forgasseren (ca. 1/4 runde ut) i stede.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409844 Ok, tack för ditt svar.

Timmerjiggens svärdbultar fungerar till 550 xpg så jag antar att dom funkar till 390.an också.
Att det finns utrymme runt bulten som sticker ut genom kåpan.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#409846 Ja, det vil fungere på 390'n også. Mulig at det vil ta litt borti kåpa på den bakre bolten, men det skal gå bra alikevel.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409847 Ok,

Man kanske också kan slipa ner bultens spetsar så att diametern minskar men att man fortfarande har bra grepp med skiftnyckeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#409848 Det er en mulig løsning. Mener at det bare er så vidt den tar borti. En runde så har du slitt bort litt av malinga og da vil mutteren gå lettere.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409853 Det är sant. Ska bli riktigt roligt att få klämma åh känna på den när den kommer :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409856 Vilken kedja är det du tänker på?
Förmodar du tänker på 91R som är den de normalt rek. Den är i 3/8Hobby delning och tål inte hur mycket belastning som helst.
Stihl har en kedja i 3/8 Hobby som tål lite mer.

Jag skulle nog rek 73RD om du frågade mig. Tar nån mm till, men håller!

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409859 Det har jag inte en aning om.
Ringde och pratade men en säljare på Gårab.se
Sa att jag ville ha 70cm svärd och kedja för klyvning.

Har inte fått svar än på mailen med artikelns så att jag kan kika vad det är för något.
Men 3/8" och 10 grader var det i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

totte  
#409887
Darius skrev:Hej, tack för ditt svar.

Har Aspen 2-takt bensin men du nämnde en fetare blandning av bensinen.
Kan man späda ut Aspen ytterligare eller ska man blanda helt själv?


Nej inte mer olja i bensinen utan mer bensin i luften. Detär var fetare blandning betyder. Man ökar bensinmängden så att bränsle-luft-blandingen blir fetare. Har alltså inget att göra med oljemängden i bensinen. Det är som Ferguson system säger skruva ut H-nålen lite så sågen "bluddrar" lite mer på fullgas utan belastning.

Kör Aspen som den är, det är rätt val för sågen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409899 Ah okej. Tack för svaret. En möjlig framtida katastrof kanske nyss blev förhindrad.

Som sagt maskinvana har jag men motorkunskap är det sämre med...

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

axwell  
#409901 Aspen är ett varumärke bland många andra som saluför alkylatbensin.
Aspen är bäst på att framhäva sig själva och i kraft av det oblyga med prissättningen.

Stihl har ett "eget" märke, Jula och några till har Starta, OKQ8 har Ultima, Biltema i sin förpackning och det finns nog några till.

Alla dom här fungerar lika bra, det som kan skilja är lukten i avgaserna, där är smaken som baken; delad. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409907 Ok, jo julas starta vet jag om.
Men det var kampanj förut på Aspen så de blev 4 dunkar men det tar ju slut snart när man har kommit igång. Efter det blir det starta då den är lite billigare.

En annan fråga. Kan man ställa in den där H-nålen på 390.an för fetare blandning så som totte beskrev det.
Eller är 390.an som 550xpg att den gör automatiskt alla inställningar själv?

Det är alltså en 390 XPG

Som sagt, jag är totalt kass på motorer, men en jävel på att skruva isär haha

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).