Motorsåg och handhållet

HVA 390 XP G för klyvsågning

104 inlägg 31520 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409830 Hej,

Precis som tråden heter så undrar jag om 390 XPG är bra till att såga brädor.
Har kikat lite gamla trådar men har inte funnit någon information om detta.
Men som jag har förstått så är det i övrigt en bra såg.

Kommer att använda Logosols big Mill timmerjigg till detta men dock inte med deras egna variant av sågjigg tillverkat av brädor. Utan min egen designade variant som för övrigt funkar extremt bra med 550 xpg triobrake.

Men jag behöver nu en mer kraftfullare såg med längre svärd så 390.an känns som en bra såg för det ändamålet enligt mig själv.

Men som sagt, jag är bra på att hantera en motorsåg och övrig maskinvana har jag då jag är snickare.
Men den tekniska specifikationen om sågen är inte min starka sida.

Vet att rekommenderad kubik är 70cc och 390.an ligger på 88cc så på den punkten borde det fungera.

Tacksam för svar och övriga tankeställare.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#409838 Husqvarna 390 vil nok fungere veldig bra til det du har tenkt deg. Maks sverdlengde til kløyving vil ligge på rundt 24", men 28" går nok også bra. Vil anbefale at du sliper kjeden på 10 grader for best resultat, skrur opp oljemengden på maks, og justerer saga så den går med litt feit blanding. Det kan også være lurt å la saga gå litt etter hvert kutt slik at den får kjølt seg ned.

Ta det med ro og ha det gøy.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#409840 Hej, tack för ditt svar.

Kommer beställa 70 cm svärd och kedja med 10 grader (oregon) till och börja med.
Har som sagt klyvt igår en 30cm ek-stock med min 550xpg utan problem med vanlig kapkedja
Så då bör 390.an funger ännu bättre.

Har Aspen 2-takt bensin men du nämnde en fetare blandning av bensinen.