Skogsröjning

Vad krävs för att starta röjfirma?

6 inlägg 5447 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad krävs för att starta röjfirma?

radagola  
#405105 Hej!

Jag tänkte kolla om det finns någon som vill förklara vad som krävs för att starta en röjfirma.

Jag är 22år och har vissa röjkunskaper sedan tidigare då morfar har en relativt stor skogsgård.
Jobbar just nu som elektriker mån-fre, men känner att jag skulle vilja testa på att dra igång något eget och jobba på lördagar och vissa söndagar med röjningar i planteringar. Dock så är jag inte så hemma på företagsområdet, det enda jag veta är att jag måste skaffa FA-skattsedel till att börja med iochmed att jag jobbar på ett annat företag samtidigt.

Vad är det som krävs för att man ska kunna köra igång?

FA-skattsedel
Röjsågskort nivå RA RB?
Grönt kort?
Ansvarsförsäkringar?

Tack på förhand, hoppas någon vill hjälpa mig med detta så får vi vad framtiden har att utvisa!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att starta röjfirma?

hpskog  
#405202 Skall du röja åt enskilda skogägare krävs nog FA-skattsedel, att du är momsregistrerad och en ansvarsförsäkring som du redan visste. Skall du arbeta åt de större bolagen krävs nog även att du är PEFC certifierad och har SYN utbildning. Vad gäller röjsågskort är jag osäker. Skaffar du kortet så är det ju ingen nackdel. Sedan är det bara att köra hårt... lycka till.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att starta röjfirma?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405206 Ska du köra åt de stora så är det AB eller HB som gäller, de fackliga avtalen tolererar inte enskilda firmor.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att starta röjfirma?

jannee  
#405212 FEL, Sveriges störste skogsägare (kyrkan) tar in egna företagare dock via ett bemanningsföretag. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att starta röjfirma?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405223
jannee skrev:FEL, Sveriges störste skogsägare (kyrkan) tar in egna företagare dock via ett bemanningsföretag. :grin:

Via bemanningsföretag så är det mesta ok. Några röjare här "tvättar" sin enskilda firma via farmartjänst så det alternativet finns också.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att starta röjfirma?

Peteflamingstar  
#405225 Önskar dig lycka till med firman! Som redan sagts måste du ha bolag och/eller vara registrerad som arbetsgivare, det är lite olika mellan aktörer.
För övrigt jäkligt märkligt att vi enskilda näringsidkare ska behöva behandlas som suspekta typer av fackliga företrädare. Att man måste gå omvägar runt regler för att få arbeta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).