Avverkning (slutavverkning)

Piasecki PA-97, 26 tons ballongskotare

2 inlägg 2507 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Piasecki PA-97, 26 tons ballongskotare

Fredrik Reuter  
#401753 På 80-talet experimenterade USA:s motsvarighet till Sveaskog - US Forest Service med att med helikoptermanövrerad heliumballong frakta avverkat virke via luften - en ballongskotare. Det var Piasecki som med hjälp av Amerikanska marinen som byggde prototypen som enligt utsago var dimensionerad till att lyfta upp till 26 ton virke.

Tyvärr blev hela projektet mycket tragiskt, något som framgår av videon nedan. Under jungfrufärden så började aluminiumchassit som höll ihop de fyra helikoptrarna med heliumballong att vibrera så till den grad att helikoptrarna lossnade och farkosten störtade. En av piloterna omkom tyvärr i kraschen som skedde 1 juli 1986.

Troligen gick luften ur hela projektet efter kraschen. Det var kanske trist i dubbel bemärkelse då prototypen som kraschade hade skalats ner i storlek. I projektet så fanns ritningar på en större “helistat”, ballongskotare, som skulle kunna lyfta med 200 ton timmer i varje resa.

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Piasecki_PA-97



Jag dök på denna video av en slump, är det någon som har mer info så fyll gärna på i tråden eller rätta mig om jag skrivit fel någonstans.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Piasecki PA-97, 26 tons ballongskotare

Torbjörn Johnsen  
#402805 Det är tråkigt (men inte oväntat?) när luften går ur ett ballongprojekt :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).