Skogsmiljö och Trädlära

Släckgel ska minimera skogsbränder

6 inlägg 3042 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Släckgel ska minimera skogsbränder

Fredrik Reuter  
#401268 Ett speciellt gel ska kunna användas istället för vatten när skogsbränder ska släckas i framtiden. Gelet ska binda ihop sig på marken så elden kvävs effektivt.

Vad tror ni?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6482361



   TS
Avatar Fallback

Re: Släckgel ska minimera skogsbränder

holmesö  
#401376 Jag arbetade i räddningstjänsten i över 40 år och har sett många "revolutionerande" saker komma. Endast ett fåtal av dessa saker används efter några år. Vad gäller skogs-gräsbränder är konsten att få vattnet på rätt ställe och se till att det inte tar slut i initialskedet. När vi började med 20 mm manöverslang och skogsbrandsmunstycken som gav ca 40 l/ min fick vi lättare kontroll på bränderna. Använde vi fem strålrör gick det åt 200 l/min och då kan vi täcka 500 m brandfront och 12m3 vatten räcker i en timma. Använder man vanliga fogjet eller liknande räcker vattnet bara i en kvart. Blandar man dessutom 0,5 dl diskmedel /m3 i släckvattnet så blir eftersläckningen väldigt mycket lättare. Så nej, jag tror inte att någon gel eller något liknande gör någon större skillnad. Det är bättre att hjälpa borttynande deltidskårer med rätt utrustning och se till att ALLA myndigheter som har flygplan och helikoptrar är skyldiga att hjälpa till med alla behov vid skogsbrand.

Användarvisningsbild

Re: Släckgel ska minimera skogsbränder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401412 Sedan är ju frågan vad som händer med gelet efter branden. Är det lätt nedbrytbart? Vad blir det för nedbrytningsprodukter? Är det giftigt och/eller hälsovodligt?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Släckgel ska minimera skogsbränder

Blivande snickare  
#401418 Står att det är miljövänligt iallafall..

Användarvisningsbild

Re: Släckgel ska minimera skogsbränder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401428 Alt är ju relativt. Det blir ju lätt en del skadliga ämnen vid en okontrollerad skogsbrand också...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Släckgel ska minimera skogsbränder

Hema  
#401447
Niking skrev:Sedan är ju frågan vad som händer med gelet efter branden. Är det lätt nedbrytbart? Vad blir det för nedbrytningsprodukter? Är det giftigt och/eller hälsovodligt?
/Niklas

Känns som om det är hög "Vad va det vi sa"-faktor på den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).