Skogsmiljö och Trädlära

Produktionsmål och miljömål.

5 inlägg 2873 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Produktionsmål och miljömål.

Bumpkin  
#401161 Hej på er.

Ofta läser man om att produktionsmålet och miljömålet ska vara jämställda. Men om jag frågar folk vad det betyder får jag lite luddiga och olika svar. På skogsstyrelsens hemsida står det "Skogspolitiken vilar på två jämställda mål, produktionsmålet och miljömålet."

Men vad menas med att dom skall vara jämställda? Ska skogstyrelsen ha lika många tjänstemän som arbetar med produktion respektive miljö? Eller menar man att halva skogen skall vara för produktion och halva för miljö?

mvh
Martin



   TS
Användarvisningsbild

Re: Produktionsmål och miljömål.

Lövåbarr  
#401162 Man kanske menar att man inte ska nå miljömålen på bekostnad av produktionsmålen, och vise versa. Mållöst kanske är lite hårt, men kanske svenskt lagom, eller 0-0 om man vill se det så. :)

Användarvisningsbild

Re: Produktionsmål och miljömål.

Sunilorblede  
#401165 Ja det är ju inte direkt väldefinierat. Men det handlar väl om att målen ska värderas lika när skogsbruk bedrivs. Ett typfall som ploppar upp i mitt huvud är när man vid en avverkning ska köra virke över ett litet vattendrag. När produktionsmålet är det ensamt viktigaste kör man rätt och slätt ner i och över bäcken. I det fall att miljön väger lika tungt tar man tiden och kostnaden för att bygga en ordentlig överfart som inte förstör vattendraget.
Typ så tänker jag. Sen finns det ju såklart hur mycket annat som helst att vrida och vända på.

Användarvisningsbild

Re: Produktionsmål och miljömål.

Äboda  
#401214 Vad jag har fått lära mig om ett mål är att det skall vara väldefinierat men framförallt skall det vara mätbart. Verkar som om man misslyckats på båda punkterna i detta fall.

Användarvisningsbild

Re: Produktionsmål och miljömål.

Bumpkin  
#401252 För mej känns det som om det är en slogan nån kommit på och sen en styrgrupp på myndigheten tyck låtit bra.
Men eftersom man inte definerat det så fyller olika personer det med sin åsikt om vad det betyder så att det passar sin egen agenda.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).