Skogsmiljö och Trädlära

Anläggning av mindre våtmark.

2 inlägg 3065 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Anläggning av mindre våtmark.

Jole  
#398864 Hej.

I en av våra hagar finns det något som löst kan beskrivas som en våtmark; En liten vattenpöl i slutet av en liten bäck och en massa tuvor. Det är ett populärt tillhåll för groddjur, insekter och genomresande ankor och tranor. Kossorna uppskattar det också.

1468101275__dsc0015.jpg

Nu börjar allting växa igen och sedan vi skaffade en Alstor för ett par år sedan så har vi funderat på att röja upp ordentligt och anlägga en riktig våtmark.

Planen är att anlägga en relativt grund damm på ungefär 200m² för flyttfåglar, groddjur och insekter. Den kommer att ha tillflöde (förhoppningsvis) från bäcken. Utöver det så ska en del av det igenvuxna landet städas upp lite.

1468101270_vatmark_skala_beskuren.png

Anmälan har skickats till länsstyrelsen och vi väntar på svar.

Jag skulle uppskatta lite synpunkter och idéer från de som är mer erfarna på det här området. (Vilket borde vara ungefär 90% av användarna på detta forum.)

Hur genomförs grävarbetet bäst?

Mvh Jole



   TS
Användarvisningsbild

Re: Anläggning av mindre våtmark.

JensSkoog  
#404991 Hej @Jole .

Märkligt att ingen har svarat på din mycket intressanta fråga :???:

Finns en annan tråd här på Forum: Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15
Där kan man läsa om projektet till "stektlök" . Mycket intressant läsning med bilder och hur han gick fram i jobbet.
Själv har jag inte mycket råd att ge i den saken, men jag hoppas att du jobbar på med planerna :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).