Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535 FBx som trimmer

11 inlägg 10030 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 535 FBx som trimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396074 Både Husqvarna och Stihl har ju några olika ryggburna trimmers i sina program, även om de är sällsynta i Sverige. Däremot är ju Husqvarna 535 FBx (midjeröjaren) lättare att få tag på i Sverige. Dessutom är det ju samma infästning på Husqvarnas 535 FBx och Husqvarnas kombimaskiner, varför tillbehören till Husqvarnas kombimaskiner även ska passa till 535 FBx - åtminstone i teorin!

Då jag redan har en Husqvarna 535 FBx, så är jag intresserad att se om den även kan funka som trimmer. Jag införskaffade därför ett Husqvarna TA 850 trimmertillbehör (ca 1500 kr) http://www.husqvarna.com/se/accessories ... tillbehor/ som jag hade monterat på handtag och snörhållare. (Enligt årets Husqvarna-katalog, ska det även finnas ett TA 1100 trimmertillbehör specifikt avsett för 535 FBx, men denna artikel hade dock utgått ur sortimentet 😡 )

Så jag monterade på trimmertillbehöret på midjeröjaren och drog igång maskinen. Det tog inte många sekunder innan jag konstaterade dels att vinkeln mellan markyta och trimmerhuvud var åt h-vete, dels att vänsterhanden fick hållas obekvämt långt nere för att ens kunna nå ner till gräset med trimmersnöret.

Turligt nog hade jag även köpt en Husqvarna EX 780 förlängare http://www.husqvarna.com/se/accessories ... orlangare/ och även där monterat på handtag + snörhållare. Så snabbt på med förlängaren mellan trimmertillbehöret och midjeröjaren, å sedan dra igång maskinen. Nu blev vinkeln mellan trimmerhuvud och markyta klart bättre, om än inte helt perfekt. Dessutom hamnade vänsterhanden på en betydligt bekvämare höjd.

Då de ryggburna trimrarna saknar midjeröjarens avlastande båge, prövade jag först att köra utan denna båge. Det tog dock inte lång tid förrän det började kännas tungt i vänsterarmen. Så snabbt på med den avlastande bågen och fäste snöret i snörhållaren på förlängningsdelen. Vilken skillnad den gjorde! Nu blev det ju lika smidigt och kraftbesparande att trimma som att röja med midjeröjaren. :grin: Det krävdes inte någon nämnvärd kraft för att trycka ner trimmerhuvudet till marknivå, samtidigt som den ändå var balanserad några decimeter ovanför markytan. Så nu var det bara att köra en tank för utvärdering.

Positivt var att pulsen var väldigt låg, jämfört med en selhängd variant och att räckvidden var rätt god vid behov. Fin balans gör ju att midjeröjarens höga vikt inte alls känns på samma sätt som på en selhängd röjare.

Negativt var att "riggröret" blev väldigt långt, vilket gjorde det helt omöjligt att rensa rent vinkelväxeln från gräs som fastnat, utan att först stänga av midjeröjaren och sedan hängt av sig den. Det långa riggröret gjorde också midjeröjaren klumpig där det var trångt. Däremot fungerar det bra när det finns lite utrymme, även om det kändes ovant med ett så pass långt riggrör.

Så sammanlagt är midjetrimmern en trevlig överraskning så länge det inte är alltför trångt. En intressant utmanare till en traditionell selhängd trimmer i 25-35 cc-klassen. En förlängare med handtag och snörhållare rekommenderas å det starkaste. För trånga utrymmen bör dock en handhållen trimmer användas, som t.ex. Husqvarna 536 LiLX http://www.husqvarna.com/se/products/ba ... /536-lilx/ Jag kommer nog även att testa midjeröjaren med gräsklinga i högt gräs.
/Niklas


Senast redigerad av Niking tor 16 jun 2016, 01:08, redigerad totalt 5 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

rikard_e  
#396103 Så bra! Kom på samma tanke för några veckor sedan. Var inne på om det blev för kort med bara riggröret på trimmerdelen eller om man skulle köpa ett mellanrör också. Nu slipper jag fundera mer på det :grin: blir bara att beställa . vad kör du med för grovlek på röjtråd?

En mycket bra text, sammanfattade allt. Väl skrivet!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396163 Tack! Jag kör med 2,4 mm originaltråd. Ha ju bara kört en tank hittills.

Har även köpt satsen med 4-tandsklinga http://www.husqvarna.com/us/accessories ... 967185901/ men inte hunnit testa den ännu p.g.a. knott.

Edit! Å glöm inte att införskaffa snörhållare och handtag till förlängningsdelen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396262 Testade 4-tandsklingan idag, men var inte helt imponerad. Visst funkar det, men det blev inger större fart på slåttrandet. Tänkbart att en 3-uddsklinga hade varit ett bättre val. Får försöka inskaffa en sådan vid tillfälle.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

rikard_e  
#396751 Känns lite som 35cc motorn blir något för klen för sly.

Kul att följa! Ska väl ta och skaffa trimmerriggen och förlägningsrigg själv och prova.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

bgl  
#396753 Tveksamt om den böjliga drivaxeln överlever längre tid med den kontinueliga belastning som ett röjsnöre ger. Hård gräsröjning med snöre kan ju knäcka det mesta förutom den stora proffsröjsågarna!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396818
rikard_e skrev:Känns lite som 35cc motorn blir något för klen för sly.

Kul att följa! Ska väl ta och skaffa trimmerriggen och förlägningsrigg själv och prova.


Vedartat sly får ju tas med en 200-klinga i så fall. Skojigt om fler hoppar på testverksamheten.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Husqvarna 535 FBx som trimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397703
bgl skrev:Tveksamt om den böjliga drivaxeln överlever längre tid med den kontinueliga belastning som ett röjsnöre ger. Hård gräsröjning med snöre kan ju knäcka det mesta förutom den stora proffsröjsågarna!


Tja, Stihl FR 130 T har kanske en starkare böjlig drivaxel? Det är ju det närmsta Stihl kommer en 535 FBx.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

rikard_e  
#405905 Hur går det med provkörning i längre gräs Niking?

Är inne på att skaffa trimmer/röjsåg. Men hade varit smidigt om detta funkar bättre.

Har en liten Partner kolibri 25cc, men det går verkligen inte i nått grövre/tätare gräs.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405916 Jag har inte kört den något mer i gräs, med vare sig trimmerlina eller med 4-kantsklinga.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx som trimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414625
Niking skrev:
rikard_e skrev:Känns lite som 35cc motorn blir något för klen för sly.

Kul att följa! Ska väl ta och skaffa trimmerriggen och förlägningsrigg själv och prova.


Vedartat sly får ju tas med en 200-klinga i så fall. Skojigt om fler hoppar på testverksamheten.
/Niklas

Den funkar bra till sly, givet en röjsågsklinga, men se upp med att inte riggröret blir för kort! För då blir det otrevligt lätt att såga sig i benet eller foten :shock:

Dock finns det även ett ca 1110 mm långt riggrör och då blir den effektiva riggrörslängden jämförbar med en traditionell röjsåg eller kombiröjare. Då känns det betydligt tryggare.

Efter att ha kört denna kombi i tre tankar, så tycker jag att det funkar bra i klenare röjning. Betydligt lättare att flytta en böjlig axel + riggrör än en hel röjsåg.

Är det dock grövre röjstammar, så blir vridet hos 535 FBx begränsande. Trycker man med kraft, så orkar inte sågen med, utan klingan stannar efter 3-4 cm. Trycker man däremot försiktigt, så orkar 535 FBx med, men då tar kapet lite tid.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).