SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

43 inlägg 29534 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Iggesund Blue Line nya skördarsvärd  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#395445 Iggesund Forest som tillverkar främst maskinsvärd för skördare men också motorsågssvärd lanserar idag en ny serie maskinsvärd - Blue Line.
De senaste åren har Iggesunds svärd varit svarta (R-serien), men gå tillbaka typ 10 år så hade de faktiskt blåmålade svärd och nu är det alltså dags igen, en pånyttfödelse alltså.

Med deras nya serie Blue Line så tar de också ytterligare ett steg i den tekniska utvecklingen. Svärdet som är solitt har en ny typ av material med en ny, speciell legering som dessutom har härdats på ett nytt sätt. Detta ska göra svärdet stabilare, starkare och hållbarare. Smörjkanalerna har också fått en uppdatering för att svärdet ska hjälpa till och smörja noshjul och kedja ännu bättre. Dessutom ska Iggesund också gjort om noshjulets lagring med nya schims som ska hålla bättre.

Skogsforum fick två nya Blue Line svärd för utvärdering lagom inför lanseringen. Eftersom vi inte har någon skördare på forumet så letade jag reda på en skogsentreprenör som skulle kunna testa dem. Det blev Elk Skogsentreprenad och Daniel Dahlström ( @datsun på skogsforum ) som nu testar svärden. Vi kommer återkomma när dessa körts och testats ordentligt av Elk.

Det händer en hel del nu inom maskinsvärdsbranschen. Som ni kanske redan läst så har Oregon SpeedMax XL - nytt skördarsvärd , dessutom har flera nya aktörer släppt maskinsvärd på marknaden de senaste åren.

Här är videon från första testet med Iggesund Blue Line.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Hammaren  
#399294 Har du hört något mer om svärden Fredrik?

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Fredrik Reuter  
#399708 Hej,
Ja, jag pratade med Daniel som kör med dem för ett tag sedan.
Nu var det semester men vi ska ta upp kontakten när de startat upp och kört ett tag, så rapport kommer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Daniel1470  
#406351 Är det ingen skillnad gentemot dom svärden som vi fick testa så är det marknadens bästa svärd! :-BD
mindre slitage, en topptrissa som håller och mycket styvare så svärdet fladdrar mindre, många gånger man tror man krökt svärdet men när man kollar på det så är det helt rakt. Dom svärd som fick bytas var förarfel, lyckades inte slita ut ett enda svärd. utan nå hade vi lyckats göra nå annat skit med dom innan..
50 000 kap å 11 000 m3fub. på bara ena sidan svärdet! :-BD skulle vilja se Oregon konkurera med de.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Orca  
#419016 Är det någon som testat detta svärd i en vedprocessor?

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Fredrik_L  
#419037 Kört med blueline nån vecka nu, och dom är stryktåliga :o :wink:

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

mikehonkala  
#419047 [quote="Daniel1470"]
50 000 kap å 11 000 m3fub. på bara ena sidan svärdet! :-BD skulle vilja se Oregon konkurera med de.. :shock:[/quote
this is very good numbers. I will have to try Blue line.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Orca  
#419067
Fredrik_L skrev:Kört med blueline nån vecka nu, och dom är stryktåliga :o :wink:


Vilken kedja använder du?

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Fredrik_L  
#419510 Carlton just nu men ska prova Stihl rmhs framöver tänkte jaa.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

kjetilroeste  
#419643 Jeg har vanskelig for å forstå at et sverd kan holde 11000kubikk... Jeg har aldri greid å få et sverd til å holde mer enn 5000... :) Slitasjen i sporet blir så stor at kjeden ikke skjærer rett lenger. Mdlstamme spiller vel en stor rolle her også. Jeg ligger på 0,2-0,21 over året.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Orca  
#419652
Fredrik_L skrev:Carlton just nu men ska prova Stihl rmhs framöver tänkte jaa.


Jag har hört att Stihl Oilomatic ska vara bra. Jag kör med den på min vedprocessor nu.
Undrar hur den nya Husqvarna kedjan är?

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Fredrik Reuter  
#419711 Hej,
Ett förtydligande bara: RMHS är en .404 skördarkedja och X-cut är en motorsågskedja än så länge enbart i 0.325. Bara så det inte blir missförstånd! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Orca  
#419749
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ett förtydligande bara: RMHS är en .404 skördarkedja och X-cut är en motorsågskedja än så länge enbart i 0.325. Bara så det inte blir missförstånd! :-BD


Självklart är det så. Jag bara antog att Husqvarna X-cut även skulle finnas i .404 variant.

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420017
kjetilroeste skrev:Jeg har vanskelig for å forstå at et sverd kan holde 11000kubikk... Jeg har aldri greid å få et sverd til å holde mer enn 5000... :) Slitasjen i sporet blir så stor at kjeden ikke skjærer rett lenger. Mdlstamme spiller vel en stor rolle her også. Jeg ligger på 0,2-0,21 over året.


Man får slipa bort graderna då och då med rondell så brukar man hålla igång dom länge

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

kjetilroeste  
#420263 Pusser grader med rondell hver gang jeg fyller diesel... :) Uansett liker jeg blueline godt. Har kjørt mye på flex før, og slik jeg ser det er de 2 sverdene omtrent like i slitasje og holdbarhet.
Noen av dere som har kjørt på flex, som også har prøvd blueline? Hva er deres synspunkter på dette?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).