Skogsekonomi

Vilken bank är bäst för skogsägare?

2 inlägg 5190 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken bank är bäst för skogsägare?

grimm  
#394437 Hej på er!

Har sökt på forumet och tycker mig sakna en tråd om banker. Eller åtminstone en tråd där vi jämför våra erfarenheter med olika banker.

Vilka funkar bra och mindre bra vid försäljning och köp av skogsfastigheter?

Jag ska i dagarna köpa en skogsfastighet och har varit i kontakt med olika banker för att ställa deras villkor mot varandra. I mitt fall har det blivit Swedbank och Landshypotek.

Swedbank upplever jag varit väldigt tillmötesgående och intresserad av oss som kund.
Har gett ganska bra 1 till 10års-räntor. Inga amorteringskrav. Däremot har dom ju obefintlig ränta för sparande så det är en nackdel. Plus med lönekonto.

Landshypotek
Har givit lite bättre räntor än Swedbank men lite mer mån om amortering även om det enkelt gick att förhandla bort.

Erbjuder delägande i banken med upp till 4% av det du har i skuld till banken. Utdelning beror på hur bra det går för banken, i snitt 8-12% per år har det varit.

Räknexempel:
5 miljoner i skuld
4% av 5milj = 200 000kr kan jag ha i sparande som mest.
10% utdelning på 200 000kr = 20 000kr utdelning det året.

Båda banker har skogskonto.
Landshypotek verkar populär bland skogsägare.. vad säger ni andra? Tips på andra ni haft bra /mindre bra upplevelser med?

Hoppas denna tråd kan komma till användning.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst för skogsägare?

svahn_kb  
#394468 Det är ju lite vad du är ute efter. Kostnader, service eller säkerhet. Du kan ju lätt jämföra räntor etc, precis som du gjort. Den stora skillnaden upplever jag som aktiv inom skatt/juridik och överlåtelser är hur nära besluten tas kunden och hur pass duktiga de lantbruksansvariga är på att förstå affärsverksamhet kring skog. Där är Landshypotek ett alternativ till de traditionella bankerna, men de gånger det har börjat strula (arbete kring mjölkproducenter som gått i konkurs) är min erfarenhet att de är väldigt tuffa och byråkratiska mot sina kunder, trots att de äger banken!

Vad gäller storbankerna så är Handelsbanken det alternativ som har en tydlig profil och verkar kunniga, de är också beslutstagande på kontoren, nära kunden och dennes förutsättningar. De satsar lite mer brett på skogssidan. Jämför man man tex Danske bank så är deras kunder snarare större aktörer, med tunga nästen i tex mälardalen.

I min verksamhet så träffar jag många fristående sparbanker ( södra Sverige) de upplevs som absolut bäst på just att vara nära kunden, sen är även de i mångt och mycket kontrollerade av Swedbanks kalkyler för belåning etc ändå, men som sagt de verkar närmast kunden vid besluten. De har också varit överlägset bäst på att hantera krissituationer när vi varit inkopplade. De kan diskutera och är så pass små att de inte kan ta en kreditförlust hur som helst utan måste resonera och utvärdera alternativen.
Var det svar nog?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).