Sågverk (mindre)

Vad gör ni med all bakved?

35 inlägg 33293 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gör ni med all bakved?

Turee  
#393225 Som rubriken lyder undrar jag vad ni gör med all bakved som blir när man sågar. Far har en såg och varje år blir det en del bakved. Nu i vår har vi sågat upp ovanligt mycket, ca 30 m3fub vardera vilket resulterar i en massa bakved. Vi brukar lägga all bakved på en timmervagn och när den är full åker vi och sågar upp bakveden i meterslängder där veden sedan ska travas, torkas, kapas, klyvas och eldas.

Undrar om det är någon som kör sin bakved i en vadmaskin? Funderar på om en klipp/klyv typ Mottimaster eller Bilke S3 skulle fungera bra, dock skulle ju många antagligen vara för breda om man inte klyver de en gång på sågen först.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393240 Jag har vedmaskinen just bakom Wood-Mizern så tanken är att det ska aldrig bli några högar utan när man har fyllt
bakavedsbordet så slår man igång Palax och kör allt bakaved till 30cm bitar kluvet och fint i storsäckar.
Jobbet ska ju göras så varför inte göra det direkt?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

Vardon  
#393247 Bakar är ganska tacksamma att bara hänga i gripen och såga med motorsågen (långsvärd på).

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med all bakved?

Astrix1  
#393250 Kapar i gripen jag oxå, men lägger i djupa skotarspår har ett ställe där det lämpar sig ca25 meter långt.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med all bakved?

Zetor 25  
#393308 Används till blöta körvägar.(fyrhjuling)

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

Göt  
#393321 Det var intressant helt annorlunda användning som jag inte tänkt på :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med all bakved?

Stensebygaard  
#393341 Jag gör en särskilt trave på vedplatsen och låtar det torka över sommaren. Sen direkt i flishuggen, och eldar upp det i min flispanna.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med all bakved?

Førland  
#393377 Jeg legger det i en stor haug ,er fint å bruke som drenering i jorder.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med all bakved?

Illman  
#393462 Bakar går i huvudsak till det lokala värmeverket till flis då det sågas hos oss. Åtminstone här har de inga bekymmer med små partier (10-30 flis m3). Betalningen är nu inte den största men alltid lite.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394015 Bakved är ju det lättaste som finns att hugga med yxa. Bara att "tjoppa på", går mycket fortare än med vedklyv :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394029
th skrev:Bakved är ju det lättaste som finns att hugga med yxa. Bara att "tjoppa på", går mycket fortare än med vedklyv :grin:

Sant, men de ska kapas också.
Jag sågar bara virke vissa år och tidigare var det alltid jobbigt med bakarna. Ofta för slankt i ena änden och för grovt i andra för att det skulle gå i flishuggen. Nu har jag vedmskin istället och de bakar och delar av bakar som blir bra ved blir ved, och resten slänger jag på en brännhög bara. Ett ok har lyfts från mina axlar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

rokon  
#394076
IMG_20151016_192235.jpg
Eldar i pannan med det. Yttre nedkast i pannrum, torkning först okapat på rus på luftig plats

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

rokon  
#394078 Panna med självcirkulation till ackumulatortank. Självdrag utan fläkt alltså. Ingen keramik eller roster utan överförbränning på askbädd

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med all bakved?

Mats_Orberga  
#394170 Jag kör den i en PW-klipp. Stora buntar så går det snabbt och smidigt. Bra sommarved för t.ex. varmvatten.

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad gör ni med all bakved?

Olov Jonsson  
#405455 Jag spikade ihop nå vedpallar som jag staplar bakaveden i på engång efter sågning. Köpte sedan ett 20"svärd å kapar mellan pallarna. Sen när veden ska eldas kapas bakan i 50cm bitar direkt på pallen. Staplat å klart!!
1472646887421.jpg
1472646936035.jpg
1472646955996.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).