Föryngring

Netto vid slutavverkning

3 inlägg 6334 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Netto vid slutavverkning

mamus  
#390762 Hej! Jag har blivit litet förvirrad av vilket netto man kan förvänta sig vid slutavverkning. Då jag pratade med en skogsköpare pratade han(i östra småland) om att grantimmer betalas med 850 kronor men när man tittar på Kunskap direkt så är priset för grantimmer 567 kronor.

Vidare fick jag uppgift om att man kan räkna med ett netto på cirka 450 kronor per skogskubikmeter(inklusive en rimlig massavedsandel) utan några ytterligare kostnader för avverkning, skotning och transport till industrin. Kan det verkligen stämma? Jag är rädd att jag missuppfattat något.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Netto vid slutavverkning

jannee  
#390767 Just nu har priset på grantimmer gått ned ca 10% = du kan kanske kan få runt 800 kr m3to jämsöverpris (ingen klasning) minus avverkningskostnad för timmer 18+
Avverkningskostnaden brukar ligga runt 80kr.
Allt handlar om att förhandla, bjud helst en 4 - 6 inköpare från olika sågverk och be dem lämna bud.

Avatar Fallback

Re: Netto vid slutavverkning

mamus  
#390781 OK tack, det var ju synd att priset just gått ned. Vad tror du om netto 450 kronor per skogskubik? Är det realistiskt eller en glädjekalkyl?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).