Ny Teknik och Elektronik

App för att värdera skog

4 inlägg 4035 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

App för att värdera skog

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389583 http://www.nyteknik.se/digitalisering/v ... pp-6542841

Magnus M



   TS
Användarvisningsbild

Re: App för att värdera skog

Fredrik Reuter  
#389584 Å, denna teknik... :wink:
Skojar lite, detta kan säkert rent tekniskt fungera framöver. Får de appen att fungera så kommer det krävas en kraftfull enhet och en kamera med hög upplösning skrivs det om i artikeln. Och det kan nog stämma. Det kommer nog krävas rejäla processorer och minne för att rendera fram beståndsdata, men tekniskt tror jag det är fullt möjligt!

Användarvisningsbild

Re: App för att värdera skog

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389590 Lite lurigt sånt här kan jag tycka. En sån app i en telefon kommer nog ha sina begränsningar. Förmodligen inget för skogsplanerare. Det gäller ju att man har koll på verktygets kapacitet när det används. Risk att den används fel o så tas det beslut på inte helt rätt grunder.
Ungefär som med lantmäteriets kartor som är aktuellt nu.

Pratade med en bekant som jobbar med skogsplanering o dom räknar ju med att kunna med laserscanningen som grund så småningom kunna gå runt i kundens skog virtuellt o både mäta, planera vägar o liknande. Större hinder som stenar, surhål o annat kommer man kunna se där.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: App för att värdera skog

machonisti  
#389673 Kan ändå vara nåt för novisen!
Då denne genom ett instrument själv kan bestämma värdet.
Kan ju hjälpa eller stjälpa så då är vi på noll igen, förstås!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).