Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

47 inlägg 24583 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384012 Funderar på en Bison 6000X med proffskran och montera en Naarva S23 stegmätare på kranen. Är det möjligt eller är det för klen maskin? Tanken är gallring och plocka ved i ganska svår terräng med mycket sten så en jordbrukare med kran blir för klumpig.

Är det någon som provat med att sätta ett enklare och lätt aggregat på en Bison?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

bgl  
#384017 Chassit blir alldeles för lätt i förhållande till aggregatet.
T ex jämför med Rotten H8: aggregat 500kg och chassi 8000kg
Ditt förslag: aggregat 230 kr och chassi 1400kg.
Det motsvarar att sätta ett aggregat som väger 1300kg på en H8!

Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

bgl  
#384018 Felskrift: ska vara 230 kg.

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384020 Är det att kranen inte orkar med även om den klarar vikt enligt data på den? Eller kommer maskinen tippa? Jag förstår att fullt utlägg inte kommer att vara så bra, men typ på 3m så borde det fungera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384021 Länk till kranen. Sedan går vikten på gripen bort, kan det vara 50kg? http://www.kranman.com/bison-miniskotar ... pro-series

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Jim_90  
#384034 Tror inte det blir något problem.. du har ju stödfötter. Om du kan lyfta med kranen allt vad den orkar utan att bisonen tjälper i nuläget så ändrar inget med stegmataren sen.

Skulle vara ett spännande koncept.. du känner ingen som har en naarva å som kan låna ut.. eller försäljare som säljer naarva å du kan ta en beg på prov.. enkel att pröva när dom går på gripfunktionen.

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384038 Nä, har varken Bison eller Naarva i nuläget, har spanat, läst och grubblat på det mesta för att få en egen smidig brståndsgående "drivare" detta var det närmaste jag tycker borde fungera. Kanske man skulle be kranman kolla om det fungerar och göra paketpris på aggregatet och maskinen. Om det skulle fungera så borde det vara varje skogsägares drömleksak☺

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

mrvimek  
#384039 Du kommer att få använda stödbenen hela tiden då du ska köra kran ! Skulle heller då satsa på alstor 300 som är bygg på hypro 300 och egen motor :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384041 Alstorn är för dyr samt går den inte dra med dollyvagn. Den blir för svår att flytta

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Jim_90  
#384042 Dubbelmontage på vagnsdelen och fästen att flytta kran över boggien skulle kunna fungera..

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

barkspaden  
#384045 Nu hänger jag inte med Jim 90?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Jim_90  
#384077 Dubbelmontage för att få bredare maskin och vid flyttning av kran så att kranen står mitt ovanför boggien så kan man köra kran utan att ta ner stödbenen.. tänk dig att stödbenen (teleskåpstödben) är lika breda som maskinbredden.. så om kranen står ovanför boggien är det lika stabilt som att ha ner stödfötterna..

Men lite opraktist att flytta kran för skotning/skörda

Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

Jim_90  
#384079


Detta videoklipp visar att med kran mitt över boggi blir stabilt och han behöver inte stödfötter..men med en längre vagn och kran nära draget tippar det lättare

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

hemhuggare  
#384082 Kolla om hydraulkapaciteten räcker till för en stegmatare tyvärr gör den nog inte det Jag har själv provat med en naarva klipp på en Vimek 606 och jag bytte till så stora pumpar som motorn orkade med men det gick ändå för sakta efter mitt tycke Jag hade barlast av betong på vagnen när jag körde med klippen det funkade men gick som sagt för sakta

Avatar Fallback

Re: Bison 6000x och Naarva S23 stegmatare

mrvimek  
#384084 Nu var de inte maskin alstor som ja menade och dom har gjort en stegmatare maskin som tar 30 som du sätt på maskin och den passa nog fint på en bison :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).