Gallring

Töreved

16 inlägg 11593 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Töreved

Titan  
#383105 Min fråga är hurvida Töre sprider sig eller smittar när värdträdet väl är dött? Om det är lika viktigt att ta bort det av Töre dödade trädet eller om det kan stå kvar i enlighet med önskan/kravet på X antal döda träd /ha.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Töreved

Fredrik Reuter  
#383106 Hej,
Menar du att trädet (oftast tall?) är angripet av törskatesvamp?
I så fall finns två olika typer varav den ena smittar tall till tall.

Mer info från Skogsstyrelsen (om du inte läst det):

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... katesvamp/

Användarvisningsbild

Re: Töreved

halvproffs  
#383109 Förr i tiden tog man ALLTID bort angripna träd för att dom inte skulle smitta av sig hette det. Den angripna delen är även perfekt som tändved .
Nu verkar det som åtminstone bolagen struntar i Peridermiumträden för enligt ny forskning tyder det på att det är så oerhört stora mängder sporer i luften att det varken gör från eller till. Jag tar alltid bort angripna träd för att rädda vad som räddas kan. Relativt få träd angripna här.

Avatar Fallback

Re: Töreved

isteskog  
#383110 Skogsstyrelsen hos mig rekommenderade att ta bort törskatetallarna. Förr skulle man lämna de som evighetsträd ...... :???:

Användarvisningsbild

Re: Töreved

Titan  
#383172 Nä Törskatesvamp menar jag nog inte? Det där var inget jag känner igen.

Nä jag menar ren Töre förekomst uppe i kronan på fullvuxna träd oftast. Visst utmärkt tändved men inget kul när tallarna angrips, och dör. Men det verkar på svaren som om jag skall välja att ta bort dem. i mitt fall inte värdelösa enär de bästa bitarna sågar jag eller kör jag träull av och den tjärrika biten vedar man.
Vilken historisk koppling det är vet jag inte men skogen min är i Töreboda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Töreved

anersimyra  
#383186 Jodå nog är det törskate du menar. Äldre träd angrips högt på stammen i kronan.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Töreved

machonisti  
#383187 Gallrade bort alla törskateangripna tallar jag såg då jag högg dikeslinjer i vintras. Det är ju inte så fin gallringsskog då man ser torkade toppar här och där. Rätt kul att göra dem till ved, det luktade kraftigt av kåda en stund!

Användarvisningsbild

Re: Töreved

Titan  
#383190 Träullshyvlandet är en ren passion. Törelukten brukar ligga över hela över ett stort område och när högen har blivit till ena häs är det få i publiken som kan hålla sig därifrån. Speciellt brudarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Töreved

totaya79  
#383193 Låter som gaddtall. Morfar sa alltid att dom skulle i backen direkt.

Användarvisningsbild

Re: Töreved

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383222 Nä, kärt barn har många namn. :grin:

Här omkring kallar vi det för fojteved.

Fick en åthutning en gång när jag sa töre. 8)

Användarvisningsbild

Re: Töreved

halvproffs  
#383226 Här har jag nog bara hört törskate, alltså utan e. Och det är ju även den svenska benämningen. När farsan gjorde veden la han alltid törveden åt sidan och när veden var klar späntade han upp den till tändved. Borde väl gå att få tjära ur den?

Användarvisningsbild

Re: Töreved

Fredrik Reuter  
#384689 Hej,
Här är en aktuell artikel om törskatesvampen.
Tall på granmark verkar extra utsatt, troligtvis på grund av att marken är fuktigare som svamp generellt tycker om.

http://norran.se/nyheter/talldodaren-sp ... igt-560702

Avatar Fallback

Re: Töreved

isteskog  
#384692 Fredrik! Det där gäller nog den sorten av törskatesvamp som angriper yngre tall.
Mina törsateangrepp är på äldre tall i skärmar och fröträdsåldern. Och då kan det ta tiotals år innan tallen dör. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Töreved

Sunilorblede  
#384700 Det kan nog också ha en del att göra med att svampen värdväxlar med skogskovall som i västerbotten troligtvis är mer vanligt förekommande i granmiljöer och då bidrar till att öka sportrycket. Just denna värdväxling minskar troligen också den bekämpande effekten av att ta bort angripna tallar.

Användarvisningsbild

Re: Töreved

anersimyra  
#384713 Törveden ska gömmas väl för den okunnige.. :surp: För några år sedan var jag husägare och eldade mycket med ved. Jag hade ägnat en stor del av en förmiddag åt att spänta upp ca 25-30 liter fina törestickor att tända med. Min dåvarande sambo hade framåt kvällen varit snäll och tänt en värmande brasa jag kunde värma mig vid efter en tung dags arbete. Anders !!! Vilken bra ved du har skaffat !!! Den tände jättelätt !! Men kanske brann den väl fort.. :surp: :surp: :shock: :shock: :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).