Traktorer och processorer

startproblem sedan 2012

111 inlägg 47617 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

startproblem sedan 2012

treveslin  
#382629 Har en Ih 624 1967 års mod som har blivit omöjlig att starta, har gjort service och sen luftat fram till spridarna så bränslet verkar komma fram men ingen vit rök kommer vid startfösök. Traktorn går starta med en liten dutt startspray men efter man stannat motorn är den lika omöjlig igen vinter som sommar. Insprutningspumpen är av fördelartyp med inbyggd matarpump kan möjligen den ge för lite bränsle? Annars kan väl dåligt komptryck ge liknande bekymmer?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Vardon  
#382635 Kastar bara ut mig något, hur är startmotorn? Var med och bytte på en Ford 5000 och från att vara riktigt seg så får nu inte skramla med nyckeln i fickan för då hoppar den igång.

Det märktes på att den var hårdstartad men drog man med annan traktor hoppade den igång så lätt.

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Göt  
#382636 Har du provat med motorvärmare har bekanta som har gamla IH som lär använda motorvärmare för att få igång dom sommar som vinter :geek:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382646 Är det en förkammardiesel och i så fall fungerar gödningen ordentligt?
Hjälpte en bekant med en äldre mccormic och den gick inte igång med 1km bogsering utan glödning. Men när vi fann hur glödningen fungerade så startade den på ett kick.

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Vardon  
#382649 Ja glödning är bra att kolla. Kanske börja med att hänga på en tångameremeter när du glöddgar och ser.om.det drar nån ström

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#382651 treveslin, startar inte traktorn när den är varm,
Du startar traktorn med en dust stargas, för övrigt rena döden för en motor, kör motorn varm, stänger av traktorn. Startar den inte om du omedelbart gör ett startförsök?
Om inte, fel på insprutningen.
Startar motorn när den är varm men inte kall - fel på kompressionen, troligtvis är kannringarna fastbekade eller nedslitna.
Startmotorn kanske också går för sakta, hinner inte jobba upp någon kompression (värme, så att dieseln självantänder)
Kan du bogsera igång traktorn när den är kall = kompressionsfel = motorn är nedsliten.
Du skriver att motorn inte startar sommartid, det mesta tyder då på att motorn helt enkelt är SLUT.

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Göt  
#382658 Känner igen det där med att man måste använda glödstarten när jag lånat en gammal IH

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#382685 IH är omöjliga att starta utan glödning, men är motorn varm ska den hoppa igång utan problem.
Du ska vara särskilt försiktig med startgas på en förkammardiesel dom ska vara känsligare än den direktinsprutande dieseln på det. Har du kollat spridarna? ryker den när den väl startat? i så fall vitt blått eller svart? är den orkeslös?

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#382796 Jodå glödspiralen blir glödhet, motorn är en direktinsprutad och var lättstartad fram till 2012 då en bränsle slang sprack och pumpen stod tom ca 2 månader på vintern tror nästan matarpumpen blev kass då, problemet startade då. Kanske man kan montera en extra bränslepump efter bränslefiltret, bara som test om matningen är svag. Annars blir det byte av insprutningspump då matarpumpen är inbyggd. Skulle inte detta hjälpa får jag lyfta toppen och kolla packningen men tror jag säljer traktorn innan då jag blivit trött på den. Med vänlig hälsning Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Göt  
#382860 börja med att byta bränslefilter och kolla hur det ser ut i tanken det kanske är alger där inte helt ovanligt om traktorn står stilla mycket. Brukar finnas medel att köpa på traktorfirmorna att hälla i tanken

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

machonisti  
#382884 Gör som Göt skriver. Kolla hela vägen från tank till pump samt från pump till spridare.
Det kan bli lite blött runt en öppnad spridarmutter då man luftar och ändå kommer för lite bränsle.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#382900 Jo jag har rengjort tanken haft väck den och tömt och tvättat den och bytt bränslefilter bytt alla kopparbrickor får fram diesel till spridarna men den tänder inte, har idag konsulterat en traktorsamlare som sa att troligen har toppackningen gått. Jag beställde packningar i Ellös idag. Återkommer då toppackningen är bytt. Så Glad påsk sålänge och tack för råden hittils. Med vänlig hälsning Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#382901 Glömde skriva att jag idag började att lossa bränsleröret ut från matarpumpen där var ett rikligt flöde så den verkar ok, men sen själva insprutningspumpen kan ju klart vara svag men det skvätter rätt bra när jag lossat lite på spridarrören men som sagt var nu bir det att lyfta toppen efter påsk. Med vänlig hälsning Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

skogsjan695xl  
#383091 Hur mår startmotorn?

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#383147 Den snurrar på rätt bra tycker jag, fick toppackningen idag så efter påsk blir det spännande när jag lyfter topplocket återkommer med hur det gick- GLAD PÅSK skogsforums följare ´önskar Nisse G

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).