tor 11 maj 2017, 21:48#454712
(This article about Logset 12H GTE can also be found in English,
at nordicwoodjournal.com)
Logsets nya elhybridsskördare och monstermaskin, Logset 12H GTE Hybrid, börjar nu komma ut på marknaden. I Sverige levererades den första hybridskördaren i början av december i fjol och för någon vecka sedan träffade jag ägaren, Gerhard Sjölander med entreprenadföretaget Quickwood AB. Han jobbade i en slutavverkning åt SCA strax norr om Ramsele i Ångermanland och jag fick möjlighet att filma lite samt ställa frågor till Gerhard om hur elhybriden fungerat så här långt. Ni kan se resultatet i videon lite längre nr i tråden.
1494533990_p1010242.jpg
Nu ska sägas att Gerhard också är delägare i en av Logsets två återförsäljare i Sverige, företaget Sigsjö Maskin AB i Sollefteå, och därmed kan ha en viss jävssituation. Hursomhelst så har Gerhard kört Logsetmaskiner, både skördare och skotare, under många år och enligt honom är engagemanget i ÅF-företaget ett sätt att försäkra sig tillgång till en bra service och eftermarknad för ett märke han gillar men som har liten representation i Sverige
Elhybrid lämplig teknik i skördareElhybridtekniken i skördare är intressant. Företaget El-forest (som är mest kända för att de utvecklade en elhybrid-skotare för några år sedan) presenterade ett elhybridpaket för skördare: Elturbo. Det har bl a testats av Ponsse. Mer om det i tråden
El-Forest Elturbo ger 50 kW extra i skördarenKarakteristiskt för en skördare är att effektbehovet varierar mycket hela tiden. Det går åt väldigt mycket kraft när t ex kapsågen ska igenom en grov stam eller när kranen ska lyfta upp en fällkapad slutavverkningsgran från stubben. Eller när maskinen ska köras framåt i uppförsbacke samtidigt som en driven pilot jobbar för fullt med kran och aggregat. Däremellan kan effektbehovet vara avsevärt lägre. Skördarna blir allt större med allt större motorer och det drar med sig en ökad bränsleförbrukning.
Batterilöst laddsystemElhybridsystemet i Logsets skördare har inga batterier. Istället är den utrustad med en en s k "superkondensator" som laddas upp av en separat generator. Kondensatorn kan bara lagra ström som räcker till nio (9) sekunders drift av elmotorn men det räcker för att bidra under de korta cykler då det behövs extra kraft. Så fort effektbehovet sjunker övergår elhybridenheten till att ladda upp kondensatorn igen. Den laddas upp lika snabbt som den laddas ur så efter knappt 10 sekunder är den redo att bidra med mer kraft. Elmotorn kan bidra med hela 175 kW (mer än 200 hk) extra effekt!
1494533918_skärmavbild_2017-05-10_kl._12.24.08.png
1494533899_skärmavbild_2017-05-10_kl._12.24.57.png
1494533877_skärmavbild_2017-05-10_kl._13.22.48.png
Tittar man på Logsetskördarens konstruktion så sitter det ett elpaket mitt i motordelen. Där under huven finns motor/generatordelen som monterats mellan dieselmotor och hydraulpumparna. Den sitter på samma axel som driver pumparna. I elpaketet finns också superkondensatorn, en styrenhet och en separat kylning. Styrenheten känner av belastning på dieselmotorn och går in snabbt så fort varvtalet börjar dippa. Står man bredvid maskinen och lyssnar så uppfattar man att motorn går på ett jämnt varvtal oavsett belastning. SItter man inne i hytten uppfattar man samma sak och det går inte att känna när elmotorn jobbar eller ej. Det går bara att se på en mätare på skördardatorn.
1494534089_p1010223.jpg
Skillnaden i effekt blir stor när både diesel- och elmotor kör på. Från 220 kW med enbart dieselmotor till 395 kW (eller 520 hk) när elmotorn kickar in sin effekt. Enligt Gerhard ger det avsevärt mer med kraft när det behövs och det ger också en bättre förarmiljö. Arbetet blir mindre tröttande med elhybriden.
Ökad produktion eller mindre bränsleförbrukning?Gerhard har kört elhybridskördaren sen början av december och han har också en vanlig Logset 8H som han kan jämföra med. Enligt Gerhard producerar 12H-hybriden 25-30% mer virke per månad med samma bränsleförbrukning som 8H-skördaren och med samma maskinförare. Räknar man per kubikmeter så går det åt 20-25% mindre bränsle. och det här är siffror från ganska klen skog. Årsmedelstammen ligger enligt Gerhard runt 0,22-0,23 m3fub.
1494533974_p1010233.jpg
Få problemJag frågar Gerhard hur maskinen har fungerat under den här perioden och vilka ev problem som uppstått. Han säger att maskinen bara rullat och gått. Några slangar på kranen har bytts ut men det var "användarorsakat" enligt Gerhard.
Han säger att det fanns initiala problem på de första prototyperna. Bl a en maskin som skulle visas upp på demo i södra Sverige i fjol.
- Elmotorn har ett väldigt distinkt och hårt "påslag", säger Gerhard. Innan Logset fann ut att det måste sitta en dämpande koppling mellan elmotorn och drivaxeln så fick själva axeln för mycket stryk. Problemet var känt och åtgärdat på de första maskinerna redan i fjol men tyvärr inte på den som skickades över till Sverige för demo...
Finns det oberoende studier i Finland?Det skulle onekligen vara intressant att se oberoende forskningsresultat för elhybrid jämfört med en vanlig skördare. Vet någon av våra finska vänner om sådana studier gjorts av forskare i Finland ännu?
Här kan ni se videon från mitt besök i Ramsele:
Och här finns den tekniska specen för Logset 12H GTE Hybrid:
1494533864_skärmavbild_2017-05-11_kl._22.15.52.png
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa kontoSenast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 12 jan 2018, 13:17, redigerad totalt 3 gånger.