Gallring

Hållbarhet risning?

7 inlägg 4673 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hållbarhet risning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375776 När man risar stickvägar i första gallring, har man nytta av det riset i andra gallring? Eller är det som att börja från noll igen?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hållbarhet risning?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375779 Efter en sommar är det så torrt och sprött att det inte är något att räkna med.

Avatar Fallback

Re: Hållbarhet risning?

jannee  
#375783 Är det inte så att vid en 2:a gallring försöker man använda samma stickvägar som vid första gallring, blir nytt ris på det gamla förmultna. Av samma orsak gäller det att man gör stickvägarna tillräckligt breda för en den skotare/traktor med huggarvagn man använder vid 2:a gallringen.
Skördaren kan troligtvis vara lika stor vid bägge gallringarna, sedan får skogen stå för annars blåser bara resten omkull - eller :?:
För övrigt, tycker jag i alla fall, att grangrenar har en vidunderlig förmåga att vara länge innan de helt förmultnat, m.a.o. viss bärighet finns ändå kvar.

Avatar Fallback

Re: Hållbarhet risning?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375844 Intressant frågeställning.... att riset räcker till vid förstagallringen är jag med på då man får mycket ris från alla vägträd men sen då ?
Jag tror att det kan bli en utmaning med markskoningsgarantin i andragallringen då man redan tagit vägträden.... finns det så det räcker?

Avatar Fallback

Re: Hållbarhet risning?

alias  
#375851 Ris från gran och ev. tall kan nog hålla ihop ett par vegetationssäsonger innan det är alltför förmultnat, medan björk tycker jag brukar vara uppruttet redan efter en sommar.

Jag skulle vilja vänta i alla fall 5-10 år mellan 1:a & 2:a gallring, så då är det tveksamt om man har någon nytta av gammalt ris från barrträden heller.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet risning?

machonisti  
#375891 Björkris håller bara under vintern. Redan året efter är det kört. Annars är björkriset det som håller bäst vid dålig bärighet medan gran täcker mest.

Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet risning?

bodaedet  
#375909 Att få nog bärighet i en andragallring är en utmaning. Riset från förstagallringen är inte mycket hjälp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).