Bioenergi

Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsland

13 inlägg 9299 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsland

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Fredrik Reuter  
#373744 Ja, där kommer det åt flis!
Läste att Värtan kommer skapa energi motsvarande årsuppvärmningen av 190.000 lägenheter...

Avatar Fallback

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

isteskog  
#373751 Bra om priserna på energived ökar, man får hoppas att det spiller över på de usla massavedspriserna som är här i prisdiket! 😡

Avatar Fallback

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Trolle_T  
#379577 Snygg informationsvideo om tågen som förser Värtan med energi. Ett tågsett per dag rullar det in från någon av terminalerna i Tjärnvik, Jättendal, Mora & Mackmyra, Gävle.

http://atlplay.nu/video/flisen-rullar-in-till-vartan/

Avatar Fallback

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379901 Verkar som det är ungefär samma utfall på att köra allt klent virke i en hög till bränsleflis, som att kosta på sortering vid skotningen. Vart fall om det är mindre poster.
Trots att Gästrikland har fyra massabruk inom tio mil och två till på tolv mil. Totalt sex st,
Jag ser fram i mot att leveranserna kommer i gång,

Avatar Fallback

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

isteskog  
#379926 Jag också! Skönt med ett värmeverk som INTE eldar utländska sopor! 😡

Användarvisningsbild

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Bumpkin  
#381249 Har surfat runt för att se om jag kunde hitta något om bränslet och varifrån det kommer.
Det jag hittat hittills är beräknad förbrukning mellan 2,5 till 3 milj m3 om år. Pannan förbrukar 10000 till 12000 m3 per dygn.
Transporterna ska ske med lastbil, tåg och båt (Båttransporterna ska stå för två tredjedelar) .
Tågen ska ta 3600 till 4600 m3. Båtarna ska antingen vara på 10-12000 m3 eller större upp till 100000 m3.

Bränslet ska komma från Skandinavien, Baltikum och Ryssland, möjligen Nordamerika enligt en artikel.( Allt bränsle ska komma från miljömässigt uthålligt skogsbruk).

Men det jag är nyfiken på är hur mycket flis som man räknar med att ta från respektive land. Nån som vet?

Användarvisningsbild

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

anersimyra  
#381251 Jag hörde från ett " initierat " håll att de var lite oroliga för att få fram tillräckligt med flis då beräkningar visar en beräknad förbrukning på 16.000 m3 dygn.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381254 Tillräckligt med flis finns nog, bara betalningsviljan är tillräckligt hög för denna flis...
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 02 mar 2018, 15:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

halvproffs  
#501136 Talade idag med en medlem i Mellanskog Han högg och lejde skotning och levererade 150m3 flis och fick 9:-m3 i betalning. När han kontaktade Mellanskog blev svaret; Skotareföraren har det inte så fett han heller. Då måste det ju vara Mellanskog som tar för lite betalt för flisen!?
Han kommer inte att leverera mer flis ej heller massaved.

Avatar Fallback

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Tosca  
#501205 Några detaljer som vore bra att veta:
m3fub eller m3s?
Timpris eller kubikpris på skotningen?
Flyttkostnad för skotaren?
Megawattinnehåll på flisen eller fukthalt samt vikt?

Avatar Fallback

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Axl  
#501215 Vad hade han förväntat sig?

Avatar Fallback

Re: Nytt värmeverk kan ge högre virkespriser i Mellanskogsla

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501266 Hur konkurrerar man någonsin med sopor? Fråga Västervik!? Detta i ett land där de gröna sitter i regeringen

MVH
Morgan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).