Ny Teknik och Elektronik

Egna flygkartor

4 inlägg 2957 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Egna flygkartor

MickeM  
#373668 En drönare till skogsföretaget är en riktigt hitt måste jag säga. Utmärkt för inventering av stormskador och så ger det såklart en översikt som man inte kan få så enkelt på annat sätt.

Jag har börjat titta på att skapa egna google maps liknande kartor genom att automatisera flygningen och sätta ihop bilderna med "maps made easy".
Men jag tycker att kartan onödigt suddig och så kommer det kosta en slant varje gång man processar en karta.
Jag är alltså ute efter alternativ för att sy ihop bilderna till en karta, är det någon som har tips?

För den som har en phantom 3 måste jag dock rekommendera att testa appen, det är riktigt häftigt att se drönaren gå upp dra iväg ta bilder och komma tillbaka och landa :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Egna flygkartor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373677 Microsoft Image Composite Editor ?

(edit: ändrat stavningen)

Användarvisningsbild

Re: Egna flygkartor

Rins10  
#375299 Jag kan rekommendera Agisoft.

Avatar Fallback

Re: Egna flygkartor

MickeM  
#375691 Tackar för förslagen!
Jag hittade också AutoPano Giga, den stichar väl och snurrar också på Macen vilket jag gillar. :)
Har inte bestämt mig ännu för om det är tillräckligt bra för att det ska vara värt 2000sek...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).