Föryngring

Proveniens skogsplantor

5 inlägg 3344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Proveniens skogsplantor

Kalleskog  
#372879 Hur går ni till väga för att veta vilken proveniens ni skall välja till era planteringar?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Proveniens skogsplantor

Fredrik Reuter  
#372882 Hej,
Tror att ett vanligt förfarande är att stämma av med plantskolan man köper ifrån.

Avatar Fallback

Re: Proveniens skogsplantor

jannee  
#372887 Köper de plantor som enligt plantskolan har bäst tillväxt - för tillfället.
Provade med sticklingar, för runt 25 år sedan, de har sett för djävliga ut - risiga, men nu när jag börjat gallra dem har de mer eller mindre risat av och tillväxten varit enastående.

Användarvisningsbild

Re: Proveniens skogsplantor

machonisti  
#372957 Jannee: på väg till jobbet (17år) följde jag med två planteringar. På ena sidan riksvägen harvade man under fröträd (tall) och på andra sidan planterades. Det intressanta är att det självsådda beståndet är mycket ynkligt med liten tillväxt medans andra sidan ser ut som om Arnold tappat sin bryggd på området.

Avatar Fallback

Re: Proveniens skogsplantor

Icegrip  
#372969 Jag tycker Kunskapdirekts "Plantval" kan ge en bra vägledning på lämpliga provenienser.

https://www.kunskapdirekt.se/sv/Kunskap ... /Plantval/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).