Föryngring

Inverse markberedning

8 inlägg 4483 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inverse markberedning

sojoh  
#370487 Nu har jag bestämt mig - det blir nog markberedning med grävare men jag står och väger mellan iversemetoden och vanlig högläggning (med grävare). Det är en stamtät och lite funktig granskog som ska avverkas. Har tidigare använt grävmaskin och det var ju helt suveränt att plantera i torvorna som grävaren lagt upp. Men frågan nu är om man ska lägga tillbaka torvan i gropen. Och det kallas väl inverse. Plantan får nog bättre tillgång på vatten på det sättet. Ett argument för metoden är ju att plantan kommer upp en bit och kylan kan rinna ner i gropen om det är "frostlänt". Men hur vet man om det är frostlänt?

Det lär finnas speciella skopor för inverse-beredning. Är det nån som har kännedom om detta.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Inverse markberedning

Tjita1  
#370490 Annars finns ju den här manicken: http://www.brackeforest.com/parser.php?did=344:2121

Avatar Fallback

Re: Inverse markberedning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370578 Invers gör det väl betydligt lättare att gå i terrängen senare vid röjning/plantering/gallring?

Avatar Fallback

Re: Inverse markberedning

axwell  
#370604
sojoh skrev:Nu har jag bestämt mig - det blir nog markberedning med grävare men jag står och väger mellan iversemetoden och vanlig högläggning (med grävare). Det är en stamtät och lite funktig granskog som ska avverkas. Har tidigare använt grävmaskin och det var ju helt suveränt att plantera i torvorna som grävaren lagt upp. Men frågan nu är om man ska lägga tillbaka torvan i gropen. Och det kallas väl inverse. Plantan får nog bättre tillgång på vatten på det sättet. Ett argument för metoden är ju att plantan kommer upp en bit och kylan kan rinna ner i gropen om det är "frostlänt". Men hur vet man om det är frostlänt?


Fördelen med grävare är att en erfaren förare inte lägger planteringspunkten i en grop utan väljer bättre läge.
Torvans nya uppsida trycks fast med baksidan av skopan, då blir det bra markkontakt och plantan får tillgång till markfukten och microklimatet.

Avatar Fallback

Re: Inverse markberedning

alias  
#370620
sojoh skrev:Nu har jag bestämt mig - det blir nog markberedning med grävare men jag står och väger mellan iversemetoden och vanlig högläggning (med grävare). Det är en stamtät och lite funktig granskog som ska avverkas. Har tidigare använt grävmaskin och det var ju helt suveränt att plantera i torvorna som grävaren lagt upp. Men frågan nu är om man ska lägga tillbaka torvan i gropen. Och det kallas väl inverse. Plantan får nog bättre tillgång på vatten på det sättet. Ett argument för metoden är ju att plantan kommer upp en bit och kylan kan rinna ner i gropen om det är "frostlänt". Men hur vet man om det är frostlänt?

Det lär finnas speciella skopor för inverse-beredning. Är det nån som har kännedom om detta.


@sojoh:
Har du en fuktig mark så är den sannolikt frostlänt också (lågt belägen, flack terräng där kalluften samlas?). Jag skulle satsat på plantering i omvänd torva istället för inverspunkt.

Inverspunkten tror jag kommer till sin rätt bättre på friska och ev. torra marker som ett alternativ till harvningen.

@Mangan:
Kan förstå att harvning ger lite ojämnheter i marken vid röjning (men då har nog markberedningsföraren lagt på lite mer tryck på harvtallrikarna än vad som är både nödvändigt och önskvärt - normalt vill man ju endast fläka av humusen/svålen från mineraljorden), men inte behöver du väl gena så nära plantorna att du snubblar över högarna som lagts med grävmaskin (tycker inte de brukar vara mer än ca 0,5m*0,5m yta)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Inverse markberedning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370625 Nog har vi både djupare och större gropar här. Med riset så ser man inte groparna efter några år, så där plantan inte tar sig är det istället en fångstgrop. :shock:

Avatar Fallback

Re: Inverse markberedning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370642 Vanlig markberedning ger ett otroligt uppslag av björk.
Inverse är bättre men dyrare att göra.

Avatar Fallback

Re: Inverse markberedning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370677 Stora hål, stora högar. Detta är grannens hygge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).